لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا: در رابطه به حقوق زنان و دختران فشارها بر طالبان ادامه خواهد داشت


رابرت چاترتن دکسن، شارژدافیر بریتانیا پس از سفرش به افغانستان می‌گوید که برای حمایت از آیندۀ مثبت برای تمام افغان‌ها، به ویژه تامین حقوق زنان و دختران در این کشور به فشار بر طالبان ادامه خواهد داد.

شارژدافیر بریتانیا، امروز سه‌شنبه ۱۱ جولای (۲۰ سرطان) در تویتر سفراش به افغانستان را "بسیار مفید" توصیف کرده است.

او نگاشته است که هدف از سفرش به کابل، جستجوی راه حل به چالش‌های کنونی در افغانستان بود.

دکسن گفته است که بحث‌های گسترده با رهبری طالبان داشته و نگرانی‌ها در مورد فرمان‌های که حقوق زنان و دختران افغان را محدود می‌سازد، با آنان در میان گذاشته است.

این دپلومات بریتانیایی گفت: "سفر من تعهد بریتانیا را به یک آینده روشن برای افغانستان را نشان داد. ما به فشار خود در رابطه به زنان و دختران افغان ادامه خواهیم داد تا ایشان به تمام ظرفیت خود برسند و با همه به شمول طالبان برای کمک به تامین یک افغانستان پرامن و شکوفا کار خواهیم کرد."

این در حالی است که طالبان پس از تسلط دوباره بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱ محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران این کشور وضع کردند.

ممنوعیت کار زنان افغان با دفاتر سازمان ملل متحد، سازمان‌های غیردولتی و نهادهای دپلوماتیک، منع آموزش در مکاتب متوسطه و تحصیلات عالی، وضع ممنوعیت بر فعالیت آرایشگاه‌ها، ممانعت رفتن دختران و زنان افغان به پارک‌های عمومی، ورزشگاه‌ها و حمام‌ها بخشی از این محدودیت‌ها است.

گرچه جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی بارها خواستار لغو این محدودیت‌های طالبان شده اند، اما تا اکنون حکومت این گروه نه تنها از موضع خود عقب‌نشینی نکرده، بلکه ادعا نیز کرده است که حقوق شرعی زنان در افغانستان تامین است.

همچنان شارژدافیر بریتانیا افغانستان را کشوری با بدترین بحران‌های انسانی در جهان توصیف کرده است. او گفته است که نیم قرن درگیری و خشکسالی‌های مداوم با تغییرات اقلیمی وضعیت را بدتر کرده است.

دکسن گفته است: "بیش از ۲۸ میلیون افغان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و وضعیت اقتصادی شان نیز خراب و مبهم به نظر می‌رسد."

این در حالی است که بریتانیا یکی از تمویل‌کنندگان مهم برای افغانستان به شمار می‌رود. بر اساس ارقامی که شارژدافیر این کشور بیان کرده است، کمک‌های بریتانیا برای افغانستان پس از ماه اسد سال ۱۴۰۰ خورشیدی به این طرف به بیش از ۶۵۰ میلیون دالر می‌رسد.

همچنان دکسن گفته که او با رهبران طالبان به توافق رسیده است که جهت انجام اقدام مشترک "امکانات عملی" برای کمک به مردم افغانستان به ویژه بهبود صحت و آموزش وجود دارد.

این نخستین سفر رابرت چاترتن دکسن که در آغاز سال جاری جایگزین هوگو شارتر شارژدافیر قبلی بریتانیا شد، به افغانستان است. او کارش را در ماه جولای به عنوان شارژدافیر جدید بریتانیا برای افغانستان آغاز کرد.

پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در پایان ماه اگست ۲۰۲۱، بریتانیا نیز مانند بسیاری از کشورهای غربی و ایالات متحده سفارت خود را از کابل به دوحه پایتخت قطر منتقل کرد و از آنجا به امور افغانستان رسیدگی می‌کند.

این در حالی است که سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان در دیدار با شارژدافیر بریتانیا در امور افغانستان، خواستار افتتاح خدمات قنسولی طالبان در لندن به منظور حل مشکلات افغان‌های مقیم بریتانیا شده است.

وزارت خارجه طالبان روز پنجشنبه گذشته گفت که امیرخان متقی در این دیدار از وی خواسته است که بریتانیا باید واقعیت‌های افغانستان را در نظر بگیرد و "باید با اطمینان و جرات به تعامل جلو آید".

XS
SM
MD
LG