لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت طالبان خواستار فعال‌شدن خدمات قنسولی‌اش در لندن شد


سرپرست وزارت امور خارجه حکومت طالبان در دیدار با شارژدافیر بریتانیا در امور افغانستان، خواستار افتتاح خدمات قنسولی طالبان در لندن به منظور حل مشکلات افغان‌های مقیم بریتانیا شده است.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان امروز پنجشنبه ششم جولای (۱۵ سرطان) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که امیرخان متقی در این دیدار از رابرت چاترتن دکسن خواسته است که بریتانیا باید واقعیت‌های افغانستان را در نظر بگیرد و "باید با اطمینان و جرات به تعامل جلو آید".

همچنان متقی در دیدار با این دپلومات بریتانیایی مدعی شده است که طالبان "تحریک مردمی است" و صلاحیت حکومت مسوول را برای تعامل با جهان دارد.

به گفتۀ تکل، سرپرست وزارت خارجۀ طالبان تاکید کرده است که عملکرد جهان در قبال حکومت این گروه نباید بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای صورت گیرد، بلکه بادرنظرداشت احترام متقابل، واقع‌بینانه و حقیقی انتخاب شود.

تکل افزود: "وزیر امور خارجه (امیرخان متقی) همچنان در مورد حل مشکلات افغان‌های مقیم بریتانیا و دسترسی به خواسته‌های سالم آنها اظهار امیدواری کرد که خدمات قنسولی در لندن آغاز شود تا افغان‌ها به حقوق حقهٔ خویش دست‌ یایند".

تاکنون حکومت بریتانیا و شارژدافیر این کشور در امور افغانستان، در مورد این دیدار و موضوعات مطرح‌شده با سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان چیزی نگفته اند.

رابرت چاترتن دیکسون، کاردار بریتانیا، در سفر کنونی خود به کابل با مولوی ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان نیز دیدار کرده است.

این دپلومات بریتانیایی در آغاز سال جاری جایگزین هوگو شارتر شارژدافیر قبلی بریتانیا شد و کار خود را در ماه جولای به عنوان شارژدافیر جدید بریتانیا برای افغانستان آغاز کرد.

او پیش از این به عنوان کمیشنر عالی بریتانیا در بنگله‌دیش کار کرده است.

پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان در پایان ماه اگست ۲۰۲۱، بریتانیا نیز مانند بسیاری از کشورهای غربی و ایالات متحده سفارت خود را از کابل به دوحه پایتخت قطر منتقل کرد و از آنجا به امور افغانستان رسیدگی می‌کند.

در همین حال، خبرگزاری باختر تحت کنترول حکومت طالبان اعلام کرد که اسکات اسمیت، رییس بخش سیاسی دفتر هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان (یوناما) روز گذشته با مولوی ذاکر، رییس دفتر سرپرست ریاست‌الوزرای این گروه دیدار کرده است.

به نقل از باختر، در این دیدار برعلاوه گفتگو در مورد وضعیت جاری در افغانستان، این مقام ملل متحد در افغانستان گفته که قرار است این سازمان نشست دیگری را تا پایان سال جاری برای ارزیابی وضعیت افغانستان برگزار کند. باختر از اسکات اسمیت نقل قول کرده است که مقامات طالبان نیز در این نشست دعوت خواهند شد.

پیش از این نیز کنفرانسی برای افغانستان در ماه اپریل سال روان میلادی به دعوت انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، بدون اشتراک نمایندگان طالبان در دوحه برگزار شد.

دفتر هیات معاونت ملل متحد برای افغانستان هنوز در خصوص دیدار رییس بخش سیاسی این اداره با مقامات طالبان و برگزاری نشست تازه در مورد افغانستان چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG