لینک های دسترسی

Breaking News

پذیرش خواست معترضان چمن از سوی حکومت پاکستان؛ تظاهرات پایان می‌یابد


هزاران نفر از ده ماه به اینسو در مخالفت با الزامی شدن پاسپورت و ویزه برای تردد اقوام دو سوی خط دیورند بین افغانستان و پاکستان، تظاهراتی را در چمن راه اندازی کرده بودند
هزاران نفر از ده ماه به اینسو در مخالفت با الزامی شدن پاسپورت و ویزه برای تردد اقوام دو سوی خط دیورند بین افغانستان و پاکستان، تظاهراتی را در چمن راه اندازی کرده بودند

سازماندهندگان تظاهرات چمن و کمیتۀ مذاکراتی حکومت پاکستان گفته اند که خواست معترضان چمن پذیرفته شده و به گفتۀ آنان اکنون باشندگان دو سوی مرز با استفاده از شناختی کارت پاکستان و تذکرۀ افغانستان می‌توانند مانند گذشته بین چمن-سپین بولدک رفت و آمد کنند.

ملک عنایت خان کاسی، یک عضو هیات مذاکره کنندۀ حکومت پاکستان روز یکشنبه ۲۱ جولای (۳۱ سرطان) خطاب به هزاران معترض گفت که اکنون اقوام دو سوی خط دیورند میتوانند آزادانه بین چمن و سپین بولدک رفت و آمد و تجارت کنند.

او گفت: "سر از امروز با شناختی کارت [پاکستان] و تذکره [افغانستان] در این مسیر [چمن-سپین بولدک] رفت و آمد کرده می‌توانید. کسانی که شناختی کارت ندارند، برایشان ده دفتر سیار [توزیع شناختی کارت پاکستان] در چمن به کار گماشته می‌شود."

حکومت پاکستان در اوایل ماه اکتوبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که سر از اول نومبر آن سال داشتن پاسپورت و ویزه برای رفت و آمد در مسیر چمن-سپین بولدک و دیگر گذرگاه‌های مرزی آن کشور با افغانستان لازمی است. به تاریخ ۲۱ اکتوبر ۲۰۲۳ در مخالفت با این تصمیم پاکستان تظاهرات در چمن شکل گرفت و معترضان خواستار لغو این تصمیم شدند.

ملک عنایت کاسی گفت که حکومت پاکستان تمام خواست‌های معترضان را پذیرفته است. او گفت: "شما که مشقت زیادی را در تظاهرات تان در اینجا تحمل کردید، حلق تشنه، روزه به دهان، در هوای گرم و سرد برای تحقق خواست‌های تان اینجا ایستادگی کردید، صد در صد خواست‌های تان پذیرفته شد."

حکومت پاکستان تا کنون بیانیۀ رسمی در این مورد صادر نکرده است، اما باشندگان محلی چمن به صدای امریکا گفتند که مرزبانان پاکستانی گفته اند که اقوام دو سوی مرز، سر از ساعت هشت صبح فردا (۲۲ جولای) می‌توانند توسط شناختی کارت پاکستان و تذکرۀ افغانستان بین سپین بولدک و چمن رفت و آمد کنند.

یکی از سازماندهندگان ارشد اعتراضات مردمی در چمن به صدای امریکا گفت که پس از گذشت حدود ده ماه احتجاج، اکنون معترضان در حال پایان بخشیدن به اعتراضات شان اند.

پیش از این نیز چندین بار بین معترضان و هیات‌های حکومت پاکستان مذاکرات صورت گرفته بود، اما هیچ یکی به نتیجه نرسید.

حکومت پاکستان گفته است که به خاطر مسایل امنیت ملی، داشتن پاسپورت و ویزه را برای تردد در گذرگاه‌های مرزی الزامی کرده است، اما معترضان چمن گفته بودند که تا زمانی که این تصمیم لغو نشده است، به تظاهرات شان ادامه می‌دهند.

معترضان می‌گویند که به تاریخ چهارم می ۲۰۲۴ نیروهای سرحدی پاکستان بر کمپ احتجاج کنندگان یورش بردند که در اثر گلوله‌باری مرزبانان پاکستانی دو معترض کشته و بیش از ده معترض دیگر زخمی شدند. هرچند سخنگوی قوای سرحدی پاکستان در آن زمان بدون ارایۀ شواهد، معترضان را به گلوله‌باری متهم کرده بود.

سپس به تاریخ چهارم جون سال روان، نیروهای پاکستانی، شب هنگام، به شمول غوث‌الله رهبر و صادق اچکزی، سخنگوی معترضان، برخی از اعضای ارشد کمیتۀ معترضان چمن را بازداشت کردند که همۀ آنان امروز از بند رها شدند.

غوث‌الله که پس از رهایی دوباره به صف معترضان پیوست، در سخنرانی به آنان گفت که پس از ماه‌ها ایستادگی و تلاش، قربانی‌های آنان هدر نرفت و خواست‌های شان پذیرفته شد.

گروه

XS
SM
MD
LG