لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: تورخم به دلیل مساله پاسپورت و ویزه بسته شده است


وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که تردد مردم بین افغانستان و پاکستان همانند سایر کشورهای جهان باید بر اساس پاسپورت و ویزۀ قابل اعتبار صورت گیرد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی این وزارت، روز پنجشنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر اینکه از یک سو وضعیت اقتصادی پاکستان خوب نیست و از سوی دیگر تمام مرزهایش را با افغانستان بسته است، گفت که مردم باید با پاسپورت و ویزه به افغانستان و پاکستان رفت و آمد کنند.

زهرا بلوچ افزود که در تمام جهان برای مسافرت از پاسپورت و ویزه کار گرفته می‌شود و پاکستان حالا می‌خواهد مطمین شود که تردد مردم به افغانستان و پاکستان نیز با استفاده از این اسناد صورت می‌گیرد.

او گفت: "امیدواریم که افغان‌های همسایه زمانی که به پاکستان سفر می‌کنند، اهمیت اسناد معتبر را درک کنند."

حکومت پاکستان روز سه شنبه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) گذرگاه تورخم را به روی موترهای ترانزیتی اموال تجارتی بست.

مقامات طالبان در تورخم گفته اند که این مسیر پس از آن بسته شد که مرزبانان پاکستان از رانندگان موترهای باربری ترانزیتی افغان ویزه و پاسپورت خواستند. پس از این اقدام پاکستان، نور محمد حنیف، رییس اطلاعات و فرهنگ طالبان در ننگرهار، گفت که حکومت طالبان نیز عمل مشابه را انجام می‌دهد.

حکومت پاکستان در نومبر سال گذشته میلادی فیصله کرد که هیچ افغان بدون پاسپورت و ویزه اجازه ورود به آن کشور را نخواهد داشت. هدف از این راهکار پاکستان زیر نام "رژیم یک سند" جلوگیری از تردد غیرقانونی تروریستان و قاچاقچیان به آن کشور گفته شده است.

بسته‌شدن این مسیر سبب شده است که طی شش روز گذشته صدها موتر باربری مواد خوراکی، میوه تازه و ترکاری در دو سوی گذرگاه تورخم گیر بمانند.

خان جان الکوزی، مسوول اتاق مشترک تجارت و صنایع افغانستان-پاکستان، گفت که این اقدام "نه تنها به تاجران هر دو کشور خساره وارد کرده، بلکه سبب افزایش نرخ‌ها نیز شده است،‌ زیرا اکثر این وسایط اقلام غذایی را انتقال می‌دهند."

الکوزی افزود که مرزبانان پاکستان از رانندگان افغان پاسپورت و ویزه می‌خواهند که در نزد آنان نیست، مسیر سپین‌بولدک را هم مردم بسته اند و تعداد اندک موتر از مسیر غلام‌خان تردد می‌کنند.

او گفت: "هزاران موتر در دو طرف متوقف است، پاکستان نیز روزانه به صدها هزار دالر ضرر می‌بیند و ما هم. میوه ما فاسد می‌شود، مواد ما فاسد می‌شود، دیگر اینکه کانتینرهای ما باید دوباره به کراچی بروند، دیمرج کمپنی هم سر آن وضع می‌شود."

مقامات هر دو کشور گفته اند که مذاکرات برای حل این معضل میان کابل و اسلام آباد جریان دارد، اما مقامات طالبان در تورخم می‌گویند که این مذاکرات تا اکنون هیچ نتیجه‌ای نداده است.

علاوه بر مسیر تورخم، مسیر سپین‌بولدک چمن نیز از سه ماه به این طرف به دلیل مخالفت با راهکار "رژیم یک سند" حکومت پاکستان از سوی مردم محل مسدود شده است.

هزاران تن از معترضان در چمن از حکومت پاکستان می‌خواهند که این مسیر را همانند گذشته بدون شرط داشتن پاسپورت و ویزه به روی رفت و آمد باز کند.

گروه

XS
SM
MD
LG