لینک های دسترسی

Breaking News

کار عملی استخراج معدن مس عینک لوگر آغاز شد


احداث جادۀ نه کیلومتری، نخستین بخش استخراج معدن مس عینک است و به گفتۀ طالبان استخراج نخستین محمولۀ مس از این معدن دو سال طول خواهد کشید.
احداث جادۀ نه کیلومتری، نخستین بخش استخراج معدن مس عینک است و به گفتۀ طالبان استخراج نخستین محمولۀ مس از این معدن دو سال طول خواهد کشید.

انجنیران چینی و مسوولان حکومت طالبان روز چهارشنبه ۲۴ جولای (سوم اسد) پس از ۱۶ سال تاخیر، کار عملی استخراج معدن مس عینک ولایت لوگر را آغاز کردند.

تخمین شده است که معدن مس عینک، که دومین معدن بزرگ مس در جهان است، حدود ۱۱.۵ میلیون تن مس داشته باشد، فلزی که نرخ آن به دلیل تقاضای فزاینده و کاربرد آن در وسایل برقی، همواره رو به افزایش است.

مقام‌های طالبان یکجا با دپلوماتان و تاجران چینی روز چهار شنبه با قطع نوار، آغاز کار عملی استخراج معدن مس عینک را اعلام کردند که نخستین بخش آن احداث جادۀ نه کیلومتری منتهی به این معدن می‌باشد که قرار است سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری سپرده شود.

عبدالغنی برادر، معاون رییس الوزرای طالبان در امور اقتصادی در این مراسم گفت که مدت زمانی که به دلیل تاخیر در استخراج این معدن از دست رفته است، باید با تسریع کار، جبران شود.

ژاو شینگ، سفیر چین در افغانستان، در این مراسم گفت: "روابط اقتصادی و تجارتی میان دو کشور به گونۀ فزاینده تقویت شده است."

مقام‌های طالبان گفته اند که کم از کم دو سال طول خواهد کشید تا نخستین محمولۀ مس از این معدن استخراج شود.

تاخیر در استخراج معدن

قرارداد استخراج معادن مس عینک در حکومت حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان در سال ۲۰۰۸ به ارزش ۲.۸۳ میلیارد دالر با شرکت چینی (MCC) امضا شد، اما این شرکت به خاطر آنچه "مشکلات تخنیکی، نگرانی از آسیب دیدن آثار باستانی کشف شده در ساحۀ معدن و نیز تهدیدات امنیتی" خواند، کار عملی استخراج این معدن را آغاز نکرد.

سپس این شرکت از قرارداد قبلی خارج شد و درخواست تجدید نظر در آن را داد. اکنون اکتشاف و استخراج این معدن توسط شرکت (MJAM) انجام می‌شود. این شرکت با حکومت پیشین افغانستان نیز در این زمینه کار می‌کرد.

افزایش تقاضا برای مس

نرخ مس در جهان به سرعت رو به افزایش است و کارشناسان امور اقتصادی می‌گویند که رونق موترهای برقی و انرژی تجدید پذیر و نیز کاربرد گستردۀ هوش مصنوعی که به مراکز بزرگ ذخیرۀ اطلاعات متکی است، نیاز به مس را بیشتر از پیش می‌سازد.

چین که در همسایگی افغانستان قرار دارد، به تنهایی مصرف کنندۀ نیم فلزات هادی در جهان است که مس نیز شامل آن می‌باشد.

با اینحال، امنیت یکی از مشکلات عمدۀ سد راه استخراج این معدن خواهد بود.

با آنکه پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، خشونت‌ها در آن کشور کاهش یافته است، گروه دولت اسلامی (داعش) چندین حملۀ مرگبار را بر خارجی‌ها در افغانستان انجام داده است.

در سال ۲۰۲۲، کم از کم پنچ شهروند چین در حملۀ مهاجمان داعش بر یک هوتل محل اقامت مهمانان خارجی در کابل، کشته شدند.

مراسم روز چهارشنبه نیز زیر تدابیر شدید امنیتی برگزار شد و مقام‌های طالبان در آن تعهد کردند که امنیت کارمندان این پروژه را تامین خواهند کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG