لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: کار معدن مس عینک پس از انتقال آثار باستانی از این ساحه آغاز خواهد شد


وزارت معادن و پترولیم حکومت طالبان از توافق میان سرپرست این وزارت و مسوولان شرکت چینی موسوم به (MCC) در مورد آغاز کارهای عملی پروژه معدن مس عینک در لوگر خبر داده است.

وزارت معادن و پترولیم روز سه شنبه ۱۳ جون (۲۳ جوزا) در تویتر نوشته است که شهاب الدین دلاور، سرپرست این وزارت و معاون شرکت چینی (MCC) توافق کردند که پس از انتقال آثار باستانی از ساحهٔ این معدن کارهای عملی بالای معدن مس عینک لوگر آغاز شود.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم گفته است که این وزارت تمام مسوولیت‌های خود را مطابق به قرارداد انجام داده و شرکت قراردادی نباید بیش از این کار عملی این پروژه را به تاخیر بیاندازد.

این وزارت می‌گوید: "همچنان به منظور انتقال آثار باستانی از ساحه مس عینک کمیته‌ای متشکل از نمایندگان وزارت معادن و پترولیم، اطلاعات و فرهنگ و کمپنی متذکره به ریاست معین تخنیکی این وزارت ایجاد شده است."

در این دیدار معاون شرکت MCC گفت: "پس از انتقال آثار باستانی از ساحه عینک، کارهای عملی پروژه آغاز خواهد شد."

قرارداد استخراج معادن مس عینک در دورهٔ تصدی حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان در سال ۲۰۰۸ به ارزش ۲.۸۳ میلیارد دالر با شرکت چینی (MJAM-MCC) امضا شد، اما به دلایل نامعلومی این شرکت چینی کار استخراج معدن را به تقویق انداخت.

سپس یک شرکت چینی دیگر برای استخراج این معدن آماده‌گی نشان داد، اما هنوز کار روی این معدن آغاز نشده است.

در سال های اخیر علاوه بر مشکلات امنیتی، موجودیت آثار تاریخی در اطراف این معدن یکی از دلایل تاخیر در استخراج این معدن عنوان شده است.

اکنون توافق شده است که این آثار با نظارت کمیته مشترک از محل معدن به مکان امن دیگری منتقل شوند.

این معدن که در ۳۰ کیلومتری جنوب شرق کابل موقعیت دارد، گمان می‌رود یکی از بزرگترین معادن مس جهان است.

افغانستان یکی از کشورهایی است که دارای معادن گسترده سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی است، اما به دلیل جنگ طولانی و کمبود زیربنا ها، هنوز از این معادن استفاده نشده است.

XS
SM
MD
LG