لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش‌ها برای از بین‌ بردن تهدید وسیع گروه‌های تروریستی ناکام بوده است - شرودن


عکس آرشیف، نظامیان امریکایی در جریان عملیات ضد دهشت افگنی در افغانستان
عکس آرشیف، نظامیان امریکایی در جریان عملیات ضد دهشت افگنی در افغانستان

جاناتن شرودن، ریيس برنامه‌های مقابله با تهدیدها و آزمون‌ها در مرکز تحلیل قوای بحری ایالات متحدهٔ امریکا، می گوید که با آنکه در بیش از دو دههٔ اخیر حملهٔ مشابه به حملات تروریستی سال ۲۰۰۱ تکرار نشده است، تلاش‌ها برای از بین بردن تهدید وسیع گروه‌های تروریستی، ناکام بوده است.

این کارشناس مبارزه با تروریزم، در صحبت با صدای امریکا، همچنین نگرانی‌ها در مورد مبدل شدن افغانستان به لانهٔ تروریزم جهانی را نیز رد نکرد.

او گفت:‌ "طالبان حکومت را [در افغانستان] در دست دارد. گروهی که به داشتن ارتباط با بیشتر گروه‌های دهشت افگن به شمول القاعده و بقایای آن، شهرت دارد. طالبان هنوزهم ارتباطات بسیار قوی با آن دارد. ولی این را نیز باید گفت که با قدرت گرفتن طالبان، بسیاری به این باور بودند که شاهد سیل جهادی های بین المللی به افغانستان خواهیم بود و افغانستان به یک محل گشت و گذار آزاد آنان مبدل خواهد شد. ولی چنین چیز را تا حال ندیده ایم."

گروه تحلیل و نظارت کمیتۀ تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش ماه جون سال جاری گفت که گروه‌های دهشت‌افگن در افغانستان در تناسب به گذشته از آزادی بیشتر برخورداراند و تهدیدات تروریستی در افغانستان و منطقه در حال افزایش است.

براساس منابع، ارزیابی برخی از ادارات امریکایی با یافته‌های ملل متحد مطابقت دارد، اما شماری از مقامات امریکایی این گزارش ملل متحد را تایید نکرده و گفته اند که هیچ گونه شواهدی را مشاهده نکرده اند که این یافته‌های ملل متحد را حمایت کند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده در ماه فبروری هشدار داده بود که اگر طالبان بر تعهدات خویش مبنی بر مبارزه علیه القاعده در افغانستان عمل نکند، امریکا توانایی آنرا دارد تا دست به کار شود.

ایمن الظواهری، رهبر القاعده، در جولای ۲۰۲۲ در یک حمله طیارۀ بی‌پیلوت امریکایی در کابل کشته شد. آقای شرودن می‌گوید، پس از کشته شدن الظواهری، انتظار می‌رفت که رهبر بعدی القاعده به افغانستان برود.

شرودن گفت:‌ "ولی این توانمندی ایالات متحده که توانست الظواهری را باوجود مصوونیت طالبان از بین ببرد، ممکن باعث ایجاد ممانعت در برابر ورود افراد دیگر به افغانستان شده باشد."

مصاحبهٔ کامل با جاناتن شرودن را در اینجا تماشا کنید.

گروه

XS
SM
MD
LG