لینک های دسترسی

Breaking News

مناظرۀ داغ انتخاباتی هریس و ترمپ؛ موضوعات عمده و جنجالی کدام‌ها بود؟


مناظره میان کاملا هریس و دونالد ترمپ
مناظره میان کاملا هریس و دونالد ترمپ

کاملا هریس، معاون رییس جمهور و نامزد حزب دموکرات و دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین و نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده، تا زمان مناظرۀ سه شنبه شب دهم سپتمبر، هرگز با هم ملاقات نکرده بودند، اما در نخستین دیدار رو در رو هر دو رقیب وارد مناظرۀ داغ انتخاباتی شدند.

این دو نامزد، با یکدیگر قول داده و بعد در عقب جایگاه مشخص شده برای خود در روی صحنه در مرکز ملی قانون اساسی در شهر فلادلفیا در ایالت پنسلوانیا قرار گرفته و به تهاجم لفظی بر یکدیگر آغاز کردند.

افزون بر بحث در مورد روند خروج نظامیان امریکایی از افغانستان، آنان در مورد اقتصاد ایالات متحده، حق سقط جنین برای زنان امریکایی، مهاجرت در سرحدات میان ایالات متحده و مکسیکو، جنگ اسراییل علیه حماس در غزه، تهاجم روسیه بر اوکراین و شورش طرفداران ترمپ به تاریخ ششم ماه جنوری سال ۲۰۲۱ بر عمارت کانگرس ایالات متحده، به بحث و مشاجرۀ لفظی پرداختند.

هریس، با اشاره به انتخابات سال ۲۰۲۰ که ترمپ در آن به رییس جمهور بایدن باخت، گفت: "دونالد ترمپ، توسط ۸۱ میلیون نفر، از کار برکنار شد و هضم این موضوع برایش دشوار بود."

ترمپ، اخیراً گفته بود که وی این انتخابات را با تفاوت برابر به "تار مو" باخته بود، اما در صحنۀ مناظره شام سه شنبه گفت که این اظهارات وی "کنایه آمیز" بود و از تایید مشروعیت نتایج انتخابات سال ۲۰۲۰، خودداری کرد.

ترمپ با اشاره به عمکرد حکومت بایدن و هریس گفت: "ما ملت در حال شکست هستیم و در یک افول جدی قرار داریم در حالیکه تمام جهان ما را تمسخر می‌کنند."

شبکۀ خبر سی‌ان‌ان می‌گوید که یک نظرسنجی سریع این شبکه، بعد از این مناظره ۹۰ دقیقه‌ی نشان می‌دهد که هریس برندۀ این مناظره با نتیجۀ ۶۳ فیصد در مقابل ۳۷ فیصد شده است.

کاملا هریس و دونالد ترمپ حین ورود به محل مناظره، با هم دست دادند.
کاملا هریس و دونالد ترمپ حین ورود به محل مناظره، با هم دست دادند.

اندکی پس از این مناظره، تایلور سویفت، آوازخوان مشهور امریکایی که میلیون‌ها هوادار دارد، حمایت خود را از کاملا هریس اعلام کرد.

این دو نامزد، در فاصله کمی از یکدیگر قرار داشتند و سر خود را در برابر اظهارات یکدیگر تکان می‌دادند در حالیکه هریس در واکنش به نظریات ترمپ، لبخند زده و گاهی بلند می‌خندید.

دیوید مویر و لندسی دیویس، میزبانان این مناظره که هر دو مجریان شبکۀ خبری ای‌بی‌سی استند، در طول مناظره تلاش داشتند تا از تنش لفظی و رویارویی میان هریس و ترمپ جلوگیری کنند، اما در برخی مواقع در انجام این کار ناکام شدند.

در مناظره شام سه شنبه، هریس، یک وکیل پیشین امور جنایی در سانفرانسیسکو و لوی سارنوال ایالت کالیفورنیا، که با برخوردهای دشوار در محاکم و با وکلای دفاع، عادت داشت، مکرراً بر ترمپ تاخت.

در یک بخش، هریس خطاب به ترمپ گفت که سرسخت‌ترین حامیان ترمپ در راهپیمایی‌های سیاسی او، اغلب محل را پیش از ختم برنامه ترک می‌کنند، زیرا به گفتۀ وی آنان از خطابه های ترمپ خسته می‌شوند.

ترمپ، هریس را یک مارکسیست توصیف کرد و گفت که وی از پدرش که یک اقتصاددان چپ گرا بود، به خوبی آموزش دیده است. ترمپ در مورد هریس گفت: "این یک چپ‌گرای لیبرال افراطی است."

هریس، به زندگی خود در یک خانواده متوسط، محلیکه مادرش پول خود را برای سالیان متمادی جمع کرد تا بتواند یک خانه را زمانیکه هریس یک نوجوان بود، بخرد، اشاره کرد. در عین زمان، هریس بیان داشت که ترمپ از پدرش ۴۰۰ میلیون دالر را "در یک پتنوس نقره‌ای دریافت و بعد شش بار اعلام ورشکستگی کرد."

ترمپ، به مدیریت اقتصاد ایالات متحده که بزرگترین اقتصاد جهان است، توسط بایدن و هریس حمله کرد و ابراز داشت که ایالات متحده در حال مبدل شدن به "یک ونزویلایی" است به گفتۀ وی از "استرویید استفاده می‌کند".

هریس بیان داشت که پلان ترمپ برای انفاذ ۲۰ فیصد مالیات بر واردات خارجی، ثابت می‌کند که این مالیات، "مالیات بر فروش ترمپ" بر مشتریان امریکایی می‌باشد.

هریس، ترمپ را متهم به انتصاب سه قاضی محافظه کار در محکمه عالی ایالات متحده و ختم قانون حق سقط جنین کرد. ترمپ ابراز داشت که با حکم صادر شده در سال ۲۰۲۲، حال رای دهندگان در هر ایالت حق دارند تا روی این موضوع خود شان تصمیم بگیرند.

هریس گفت: "حکومت و ترمپ نباید به زنان بگویند که با بدن خود چه کنند."

ترمپ، هریس را منحیث بخشی از اداره بایدن، متهم به ناکامی در کنترول انبوهی از مهاجرانی کرد که از مرزهای مکسیکو وارد ایالات متحده می‌شوند. ترمپ گفت که وی برای اخراج ۱۱ میلیون مهاجر فاقد سند و یا بیشتر از آن که در ایالات متحده زندگی می‌کنند، برنامه‌هایی دارد، اما دو بار، از دادن پاسخ به سوال مویر در مورد اینکه چگونه وی قادر به توقیف این افراد و ارسال شان به کشورهایشان خواهد شد، طفره رفت.

ترمپ، مکرراً به سوال‌های نامرتبط به امور مهاجران، با نظریاتی در مورد نحوه رسیدگی هریس به موضوعات سرحدات پاسخ داد. او ادعا کرد که بایدن به خاطری به هریس وظیفه داد تا دلایل اساسی مهاجرت شهروندان کشوراهای امریکای مرکزی به ایالات متحده را بررسی کند که به گفتۀ وی جمهوریخواهان ترمپ را "قهرمان سرحد" می‌خوانند.

ترمپ در این مناظره ادعای عجیبی کرد و گفت که مهاجرانی از هایتی به شهر اسپرینگفیلد در ایالت اوهایو آمده اند، سگ و پشک‌های همسایگان خود را دزدیده و گوشت این حیوانات را می‌خورد. مویر در پاسخ به این ادعای ترمپ گفت که شهردار سپرینگفیلد به وی اطمینان داده است که این ادعا نادرست است.

ترمپ ادعا کرد که اگر وی رییس جمهور می‌بود، تهاجم روسیه بر اوکراین و حمله شوک آور حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل، صورت نمی‌گرفت. او افزود که اگر به صفت رییس جمهور انتخاب شود، هر دو جنگ را قبل از آنکه به قصر سفید در ماه جنوری سال آینده برود، حل می‌کند ولی نگفت که چگونه این کار را خواهد کرد.

هریس در واکنش به این اظهارات ترمپ گفت: "اگر دونالد ترمپ، رییس جمهور می‌بود، پوتین (رییس جمهور روسیه) اکنون در کیف نشسته و چشم اش به سمت باقیمانده اروپا می‌بود."

ترمپ، دو بار از گفتن اینکه می‌خواهد اوکراین در این جنگ برنده شود، خودداری کرد و فقط تاکید کرد که برای جلوگیری از خونریزی بیشتر، این جنگ باید ختم شود.

احتمال می‌رفت که ده ها میلیون امریکایی، این مناظره را که ممکن تنها مناظره این کمپاین باشد، مشاهده کنند. این مناظره، هشت هفته قبل از روز انتخابات، اما فقط چند روز قبل از آغاز رای گیری زود هنگام در برخی از ۵۰ ایالت امریکا، صورت گرفت.

قوانین در این مناظره، مشابه با قوانین مناظره میان ترمپ و بایدن در ماه جون بود، مناظره‌ای که در آن، بایدن دچار اخلال بدی شد و این باعث شد تا یک ماه بعد از رقابت در انتخابات کنار برود و از نامزدی هریس اعلام حمایت کند.

حین مناظره، مایکروفون یکی از نامزدان حین صحبت دیگری قطع میشد ولی این امر نتوانست مانع تهاجم نامزدان بر یکدیگر گردد
حین مناظره، مایکروفون یکی از نامزدان حین صحبت دیگری قطع میشد ولی این امر نتوانست مانع تهاجم نامزدان بر یکدیگر گردد

زمانیکه یکی از نامزدان صحبت می‌کرد، مایکروفون نامزد دیگر خاموش می‌شد و آنان اجازه نداشتند از یکدیگر سوال کنند. امااین کار مانع آن نشد تا آنان صحبت یکدیگر را قطع نکنند. در این مناظره، حضار در تالار حضور نداشتند.

این اولین مناظره ریاست جمهوری هریس و هفتمین مناظره ترمپ در طول سه انتخابات ریاست جمهوری از سال ۲۰۱۶ بدین سو بود.

تام کاتن، سناتور جمهوریخواه، حین صحبت با خبرنگاران بعد از ختم این مناظره، سوال کرد که چرا هریس در طول زمان کاری اش منحیث معاون رییس جمهور، روی این پیشنهادات خود برای پالیسی‌ها، کار نکرد.

کاتن گفت: "کاملا هریس به سوال‌ها در مورد اینکه برای مردم امریکا چه خواهد کرد، پاسخ نداد و برای تغییر موضوع کوشش می‌کرد. قابل درک است که دونالد ترمپ از خود دفاع کرد، اما بهترین کار او این بود که تشریح داد که امور در زمان ریاست جمهوری اش خوب بود و در طول چهار سال گذشته خوب نبوده است."

کریس مورفی، سناتور دموکرات، گفت که این ترمپ بود که در تشریح اینکه در دوم ریاست جمهوری اش چه خواهد کرد، ناکام ماند.

مورفی گفت: "سوال واقعی این است که دونالد ترمپ طرفدار چیست؟ شما می‌توانید روی اینکه چطور برخی از مواضع کاملا هریس تغییر کرده است صحبت کنید، در حالیکه مواضع همه ما در طول سالیان بر اساس معلومات تازه تغییر کرد و یا ما می‌توانیم از خود بپرسیم که آیا دونالد ترمپ امشب یک پلان واحد را برای کمک به مردم امریکا تشریح داد؟"

مورفی افزود: "علاوه بر تکرار اعتقادش که ما باید یک دیوار را با مکسیکو اعمار کنیم، فکر نمی‌کنم که در مورد یک طرح هم صحبت کرده باشد، نه طرح بیمه صحی، نه طرح مسکن و نه طرح افزایش معاش".

تد لیو، عضو کانگرس از حزب دموکرات، به صدای امریکا گفت که ترمپ در عرصۀ مشی خارجی از هریس ضعیف‌تر است و به گفتۀ وی "با دیکتاتورها دوستانه برخورد می‌کند".

لیو گفت: "دونالد ترمپ این رابطه عجیب را دارد که اگر پوتین از دونالد ترمپ توصیف کند، دونالد ترمپ به ولادیمیر پوتین یک مغازه را می‌دهد. در مقابل، اداره بایدن و هریس یک ایتلاف را برای توقف ولادیمیر پوتین در اوکراین ایجاد کرد و ادارۀ بایدن و هریس یک ایتلاف باور نکردنی و متشکل از کشورهای منطقه اقیانوس آرام و هند را ایجاد کرد تا این پرخاشگری را به عقب براند".

مت گیتز، عضو کانگرس از حزب جمهوریخواه، به صدای امریکا گفت که ترمپ با برجسته ساختن "سیاست‌های خطرناک لیبرال" هریس، برندۀ این مناظره شد. او گفت: "رییس جمهور ترمپ، وظیفه خود را برای نشان دادن این به مردم که وی عامل تغییر در این انتخابات است، انجام داد. رییس جمهور ترمپ، نگرانی های اقتصادی مردم امریکا را انعکاس داد، نگرانی مردم امریکا را در مورد امنیت شان، در مورد ظرفیت شان به زندگی در جهانی که قرار نیست وارد جنگ جهانی سوم شود."

نظر سنجی ملی نشان می‌دهد که رقابت میان ایندو نزدیک است و این به اهمیت این مناظره افزوده و آنرا برای هر دو نامزد در عرصه تاثیرگذاری بر شمار اندکی از رای دهندگان که هنوز تصمیم نگرفته اند، مهم می‌سازد. آنچه در گرو این انتخابات است، بازگشت ترمپ به قصر سفید بعد از شکست وی در انتخابات سال ۲۰۲۰ به بایدن و یا ارتقای هریس، شخص دوم اداره بایدن، به قدرت است.

زمانی که بایدن از کمپاین انتخابات خارج شد و از هریس منحیث جانشین خود حمایت کرد، دموکرات‌ها در محور هریس منسجم شدند. در حالیکه بایدن در زمان ختم کمپاین اش از ترمپ عقب مانده بود، هریس در نظرسنجی های ملی بین دو تا سه فیصد از ترمپ سبقت دارد.

اما یک نظرسنجی مشترک روزنامه نیویارک تایمز و کالج سیانا، که به روز یکشنبه نشر شد، نشان می‌دهد که ترمپ در سطح ملی با کسب ۴۷ تا ۴۸ فیصد، سبقت جسته است، با اینحال به گزارش نیویارک تایمز، هریس با تفاوت اندک در میانگین چند نظرسنجی در سه ایالت اساسی و به شدت رقابتی - وسکانسن، میشیگن و پنسلوانیا- پیشتاز است. این دو نامزد در چهار ایالت دیگر یعنی در اریزونا، جورجیا، نوادا و کارولینای شمالی، مساوی بودند.

انتظار می‌رود که این هفت ایالت، نقش بزرگی را در مشخص کردن نتایج انتخابات داشته باشد، چرا که ایالات متحده، رییس جمهور و معاون وی را بر اساس اکثریت رای ملی انتخاب نکرده بلکه هر نامزدی که برندۀ بیشترین حوزه‌های انتخاباتی یا هیات‌های انتخاباتی شده بود، پیروز انتخابات خواهد بود.

تعداد آرای هیات‌های انتخاباتی در هر ایالت، بر اساس نفوس تعیین می‌شود، بنا ایالت‌های دارای جمعیت زیاد، بیشترین تاثیر را دارند.

طبق نظرسنجی مشترک تایمز و سیانا، مخاطرۀ این مناظره برای هریس در قبال معرفی خود به مردم امریکا، بالا بود در حالیکه ۲۸ فیصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی می‌خواستند بیشتر در مورد وی بدانند در حالیکه فقط نه فیصد در مورد ترمپ این نظریه را داشتند.

در صورتیکه کاملا هریس در این انتخابات برنده شود، او اولین زن و اولین فرد با تبار آسیای جنوبی خواهد بود که رییس جمهور ایالات می‌شود و دومین رییس جمهور سیاهپوست امریکا، پس از براک اوباما، خواهد بود.

گروه

XS
SM
MD
LG