لینک های دسترسی

Breaking News

امیری: زنان باید در نشست‌های تصمیم‌گیرنده درباره آینده افغانستان اشتراک کنند


امیری گفته است که باید به زنان در میز گفتگوها فضایی داده شود تا از جانب خود دفاع کنند.
امیری گفته است که باید به زنان در میز گفتگوها فضایی داده شود تا از جانب خود دفاع کنند.

رینا امیری، نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان می‌گوید که برای مشروعیت نشست‌های تصمیم‌گیرنده در مورد آینده افغانستان، مشارکت همه جانبه افغان‌ها به ویژه مشارکت زنان در چنین جلساتی ضروری است.

رینا امیری ناوقت شنبه ۲۹ جون (نهم سرطان) با نشر پیام‌هایی در ایکس گفته است که در سه هفته اخیر با زنان افغان و حامیان حقوق بشر در داخل و خارج از افغانستان گفتگوی گسترده داشته و نگرانی‌ها و خواست‌های آنان را با نمایندگان ۲۰ کشور و ملل متحد در میان گذاشته است.

امیری گفته که این نظریات و دیدگاه‌های زنان و فعالان حقوق بشر افغانستان را با اشتراک‌کنندگان نشست سوم دوحه نیز در میان خواهد گذاشت.

او نگاشته است: "برخی از نکات اساسی و مهمی که به آن اشاره کردند این است که نشست‌های تصمیم‌گیری در مورد آینده افغانستان باید شامل تنوع کامل افغان‌ها، به ویژه زنان باشد تا از هر گونه مشروعیتی نزد مردم افغانستان برخوردار باشند. حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران، باید در اولویت قرار گیرد."

امیری تاکید کرده است که جامعه بین‌المللی باید به فشار بر طالبان برای لغو فوری احکام تبعیض‌آمیزی ادامه دهد که دسترسی زنان و دختران به تحصیل، کار و تردد را محدود می‌کند.

رینا امیری که همراه با تامس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان در سومین نشست دوحه اشتراک می‌کند، همچنان گفته است: "ما به رایزنی گسترده در طول و پس از نشست سوم دوحه برای حمایت از چارچوبی فراگیر برای مشارکت زنان و جامعه مدنی ادامه خواهیم داد. در نهایت، چالش‌های صلح، امنیت و پایداری افغانستان بدون شمول آنها قابل حل نیست."

قرار است، ناوقت امروز یکشنبه ۳۰ جون (۱۰ سرطان) سومین نشست دوحه با بیانیۀ روزمیری دی‌کارلو، معاون منشی عمومی ملل متحد در امور سیاسی و صلح آغاز شود.

این در حالی است که شماری از سازمان‌های بین‌المللی زنان و حقوق بشر سازمان و نهادهای داخلی ملل متحد را متهم کرده اند که با حذف موضوعات مربوط به حقوق بشر و حقوق زنان از دستور کار سومین نشست دوحه منشور این سازمان را نقض کرده است.

در آستانه سومین نشست دوحه، زنان و فعالان حقوق بشر، خبرنگاران و سایر اقشار جامعه مدنی در تعدادی از کشورها از جمله پاکستان، هند و ایران تظاهرات اعتراضی برگزار کردند و خواستار تحریم این نشست شدند.

علاوه بر این، شماری از فعالان حقوق بشر و حقوق زنان در واکنش به دعوت طالبان به نشست سوم دوحه، دعوت ملل متحد برای گفتگو با شرکت کنندگان در این نشست را تحریم کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG