لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید بر تحریم نشست دوحه؛ حبیبه سرابی نشست نمایندگان کشورها با فعالان زن را تحریم کرد


حبیبه سرابی درمورد نقش والی زن
حبیبه سرابی درمورد نقش والی زن

حبیبه سرابی، فعال حقوق زنان، نشست نمایندگان ویژه کشورها با جامعه مدنی و مدافعان زن را در حاشیۀ نشست دوحه تحریم کرده است.

حبیبه سرابی، یکی از فعالان حقوق زن و والی پیشین بامیان در ایکس از تحریم نشست جامعه مدنی و نمایندگان ویژه کشورها که قرار است پس از نشست سوم دوحه برگزار شود، خبر داده است.

او نگاشته است: "من دعوت نامه‌ای از یوناما برای اشتراک در نشست نمایندگان جامعه مدنی در دوم جون در دوحه دریافت کرده ام. در حالی که من نقشه راه سازمان ملل متحد را که توسط هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای ارزیابی مستقل ارایه شده است، تایید می‌کنم، در نشست [نمایندگان جامعه مدنی] در دوحه اشتراک نخواهم کرد."

به گفتۀ سرابی، ملل متحد تا اکنون قادر به اجرای قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت این سازمان نشده که تعیین یک نماینده ویژه و ارتقای توصیه‌های ارزیابی مستقل را الزامی می‌کند و نیز نیاز به اطمینان از ارزیابی کامل، برابر، معنادار و با اهمیت مشارکت امن زنان افغان در طول این پروسه را به رسمیت می‌شناسد.

او تاکید کرده است: "من معتقدم که این نقشه راه یک راه حل مناسب برای وضعیت فعلی در افغانستان ارایه می‌دهد. به نظر می‌رسد دستور کار دوحه ۳ از اجرای نقشه راه به تمرکز صرف بر مسایل فنی و به حاشیه راندن راه‌های حل‌ سیاسی تغییر کرده است."

به باور سرابی، کمک‌های اقتصادی و توسعه‌ای بدون راه‌های حل سیاسی قابل دوام نیست. او گفته است که برگزاری اجلاس نمایندگان ویژه کشورها با نمایندگان جامعه مدنی و زنان، پس از نشست سوم دوحه به یک دیدار جانبی افت کرده که با اصل مشارکت کامل و معنادار زنان در این روند در تضاد است.

ملل متحد گفته است که موضوع زنان و حقوق بشر در نشست سوم دوحه مطرح نخواهد شد، بلکه روزمیری دی‌کارلو، معاون منشی عمومی این سازمان، حقوق زنان و دختران، حقوق بشر و روند فراگیر سیاسی را در گفتگوهایی که در دوحه با مقامات طالبان خواهد داشت، مطرح خواهد کرد.

در این حال، شماری از سازمان‌های بین‌المللی و حقوق زنان افغانستان، ملل متحد را به نقض منشور این سازمان متهم می‌کنند و می‌گویند که وضعیت بشری در افغانستان، به ویژه مسایل مربوط به حقوق زنان و دختران، برای رضایت طالبان و دعوت از نمایندگان این گروه برای اشتراک در این نشست، از آجندای سومین نشست دوحه بیرون کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG