لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان مغایر تمام معیارهای بین‌المللی است


کاروانی از مهاجرین افغان که به تازگی از پاکستان به افغانستان برگشته اند.
کاروانی از مهاجرین افغان که به تازگی از پاکستان به افغانستان برگشته اند.

عبدالسلام حنفی، معاون اداری ریاست‌الوزرای حکومت طالبان می‌گوید که اخراج اجباری مهاجرین افغان از پاکستان مغایر تمامی معیارهای بین‌المللی است.

حنفی روز سه شنبه ۳۱ اکتوبر (نهم عقرب) در جریان بازدید از روند بازگرداندن مهاجرین افغان بدون مدارک قانونی از پاکستان در گذرگاه مرزی تورخم در ولایت ننگرهار به خبرنگاران گفت که حکومت طالبان مطابق توان به عودت‌کنندگان کمک خواهد کرد.

مهلت تعیین شده از سوی حکومت پاکستان برای مهاجرین فاقد مدارک قانونی در آن کشور روز سه شنبه ۳۱ اکتوبر (نهم عقرب) به پایان رسید.

سرفراز بگتی، سرپرست وزارت داخله حکومت موقت پاکستان گفته است که سر از پنجشنبه دوم نومبر (۱۱ عقرب) روند بازداشت تمام مهاجرین غیرقانونی در سراسر پاکستان آغاز خواهد شد.

او گفته است که مهاجرین غیرقانونی نخست به مراکز تعیین‌شده انتقال می‌یابند و سپس از آن مراکز به کشورشان اخراج خواهند شد.

در این حال، حکومت طالبان در بیانیه‌ای از تمامی کشورهایی که مهاجرین افغان در آن زندگی می‌کنند، خواسته است تا افغان‌ها را جبراً اخراج نکنند.

در این بیانیه بدون اینکه از کشوری نام برده شود، گفته شده است: "از تمام کشورها نخست تشکر می‌کنیم که در بیشتر از چهل سال به افغان‌ها جا دادند، اکنون یک بار دیگر از آنها می‌خواهیم که افغان‌ها را به زور و بدون آمادگی به اخراج مجبور نسازند، بلکه به آنان وقت بدهند و کشورهای مربوطه از روی حسن همجواری، اخوت اسلامی و عاطفه بشری از تحمل کار بگیرند".

بر اساس بیانیۀ حکومت طالبان، مهاجرین افغان هیچ مشکلی برای امنیت کشورهایی که در آن زندگی می‌کنند ایجاد نمی‌کنند و در بی‌ثباتی نیز دخیل نیستند.

حکومت پاکستان ادعا کرده است که مهاجرین افغان مقیم آن کشور، در خشونت‌ها و حملات اخیر در پاکستان دست داشته اند.

حکومت طالبان گفته است: "از کشورهایی که افغان‌ها به گونه اجباری به وطن بازگشت می‌کنند، اموال، پول و ملکیت‌های آنان، مال شخصی و حق آنها می‌باشد، هیچ کسی حق ندارد اموال مذکور را از آنان بگیرد و شرایط ناعادلانه و غیرمنصفانه در این زمینه بر آنان وضع کند".

همچنان حکومت طالبان به مهاجرینی که به دلیل نگرانی‌های امنیتی افغانستان را ترک کرده اند، اطمینان داده است که به کشورشان برگردند و در آرامش زندگی کنند.

در این حال، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد برای افغانستان، ناوقت روز سه شنبه با نشر پیامی در شبکه اجتماعی ایکس بار دیگر از حکومت پاکستان خواستار توقف اخراج مهاجرین افغان از آن کشور شده است.

او گفته است: "من درخواست خود را از پاکستان تکرار می‌کنم که با لغو برنامه‌های خود برای اخراج دسته جمعی [مهاجرین] به افغانستان، از بروز بحران دیگری برای افغان‌ها جلوگیری کند. من به دفاع از حقوق افغان‌ها به هر طریق ممکن، از جمله [گفتگو] با مقامات پاکستانی ادامه می‌دهم".

دیدبان حقوق بشر نیز روز سه شنبه از پاکستان خواست که طرح بازگشت اجباری مهاجرین افغان را لغو کند. این سازمان گفته است که حکومت پاکستان با تهدید، آزار و اذیت و بازداشت، مهاجرین افغان بدون مدارک قانونی را مجبور به بازگشت به افغانستان می‌کند.

به گفتۀ این سازمان، بیشتر افغان‌هایی که در خطر اخراج از پاکستان قرار دارند، منتظر اسکان مجدد در ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و کانادا استند.

همچنین روز سه شنبه سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از انوارالحق کاکر سرپرست صدارت پاکستان خواست تا این تصمیم حکومت خود را پس بگیرد.

آمادگی حکومت طالبان

حکومت طالبان می‌گوید که برای پذیرایی و اقامت کوتاه مدت مهاجرین افغانی که از پاکستان بازگشته اند در تورخم و سپین بولدک ترتیبات ویژه‌ای در نظر گرفته است.

عبدالسلام حنفی در جریان سفر به ننگرهار به مسوولین هدایت داده است که دو کمپ موقتی را در این ولایت ایجاد کنند. به نقل از اعلامیه اداره امور طالبان یک کمپ در نزدیک شهرک تورخم و دومی در منطقه دگه ولسوالی لعلپور ولایت ننگرهار موقعیت دارند.

در اعلامیه آمده است: "او[حنفی] مسوولین مربوطه را موظف ساخت تا در دو کمپ متذکره، ترتیبات آمادگی خیمه‌ها، آب، خوراک، اعاشه و تمام نیازهای اولیه صحی مورد ضرورت را اتخاذ نمایند".

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که کمیته ترانسپورت در تورخم آمادگی خود را برای این اقدامات تکمیل کرده است.

آقای کریمی نوشت: "کمیته ترانسپورت اقدامات خود را در تورخم به پایان رسانده است، انتقال صدها موتر بزرگ و کوچک و صدها وسیله توسط وزارت دفاع ملی ادامه دارد. تشناب‌های سیار، جنراتور و تانکرهای آب شامل آنها است".

همچنان قرار است که یک کمپ دیگر در ولسوالی تخته‌پل ولایت قندهار ایجاد شود. بر اساس معلومات حکومت طالبان کمپ لعل‌پور گنجایش ۵۰۰ خانواده را دارد.

سعید احمد بنوری، معاون والی ننگرهار در مصاحبه‌ای به تلویزیون ملی افغانستان که تحت کنترول طالبان است، گفت که خانواده‌هایی که مشکل دارند می توانند تا یک ماه در این کمپ بمانند.

در این حال، حکومت طالبان گفته است که عودت‌کنندگان را از کمپ‌ها به گونهٔ رایگان به مناطق اصلی شان انتقال خواهند داد.

گروه

XS
SM
MD
LG