لینک های دسترسی

Breaking News

آیا ترمپ یگانه رییس جمهور پیشین امریکا است که با دردسرهای قانونی روبرو می‌شود؟


دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده
دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده

دونالد ترمپ به عنوان نخستین فردی که بدون تجربهٔ کار در حکومت یا قوای نظامی ایالات متحده، متصدی کرسی ریاست جمهوری این کشور شد، چندین بار تاریخ ساز شده است.

ترمپ در تاریخ ریاست جمهوری امریکا نخستین کسی است که دو بار استیضاح شد. او همچنین نخستین رییس جمهور امریکا بود که با قوت تمام شکست خود و پیروزی رقیبش را در انتخابات نپذیرفت.

اکنون که دونالد ترمپ در آرزوی احراز کرسی ریاست جمهوری برای بار دوم است، بار دیگر تاریخ ساز شده و از سوی هیات منصفهٔ نیویارک در قضیهٔ پرداخت ۱۳۰ هزار دالر حق السکوت به یک بازیکن فلم‌های سکس در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶، متهم شناخته شده است.

با اینحال، ترمپ یگانه رییس جمهور پیشین ایالات متحده نیست که با دردسرهای قانونی روبرو می‌شود.

در سال ۱۹۷۴، ریچارد نکسن نیز با اتهامات جنایی چون ایجاد سد در کار نهادهای عدلی و قضایی در پیوند با افتضاح واترگیت روبرو شده بود،‌ اما چند هفته پس از استعفای نکسن از کرسی ریاست جمهوری، جرالد فورد، رییس جمهور وقت امریکا فرمان عفو نکسن را صادر کرد.

جواز کار وکالت بل کلنتن، رییس جمهور پیشین ایالات متحده در سال ۲۰۰۱ و در پایان دور دوم ریاست جمهوری وی برای پنج سال به خاطری به تعلیق در آمد که ادعا می‌شود وی در پیوند به رابطه با مونیکا لوینسکی، که در جریان ریاست جمهوری کلنتن در قصر سفید کارآموز بود،‌ به مقام‌ها دروغ گفته بود.

هیات منصفه در شهر نیویارک گفته است که ترمپ به خاطر پرداخت ۱۳۰ هزار دالر حق السکوت به ستورمی دانیلز در جریان کارزار انتخاباتی ۲۰۱۶ باید متهم شود.

دانیلز گفته است که سال‌ها پیش با ترمپ مقاربت جنسی داشته است و به همین خاطر برایش حق السکوت پراخته شده است، هر چند دونالد ترمپ سکس با این زن را انکار کرده است.

دونالد ترمپ همچنان به خاطر ادعاهای مبنی بر تلاش برای تغییر نتایج انتخابات در ایالت جورجیا و نقش وی در حملهٔ هوادارانش بر مقر کانگرس ایالات متحده در ششم جنوری ۲۰۲۱ زیر پیگرد قرار دارد. با اینحال،‌ دونالد ترمپ گفته است که هیچ کار خلاف انجام نداده است.

اکثر روسای جمهور ایالات متحده در نیم قرن گذشته، پس از دورهٔ‌ خدمت ریاست زندگی عادی و عاری از رویدادهای مهم را در پیش گرفته و عمدتاً بنیادهای خیریه را ایجاد کرده و به سخنرانی‌های عامه می‌پردازند.

ریچارد نکسن پس از استعفا از کرسی ریاست جمهوری برای سال‌ها خاموش و بی سر و صدا بود، اما رفته رفته در مورد امور جهانی لب به سخن گشود و در مورد ظهور سیاستمداران الهام گرفته از مشاورانش، مانند ترمپ، خبر داد.

دلیل عمدهٔ‌ استعفای نکسن کشف نوارهای ضبط شدهٔ جلسات وی در قصر سفید بود که در آن نکسن دستور داده بود تا قضیهٔ ورود کارمندان اف‌بی‌ای به مقر ستاد انتخاباتی حزب دموکرات در ساختمان واترگیت در واشنگتن دی سی در سال ۱۹۷۲ و سرقت اسناد از آنجا مکتوم نگهداشته شود.

اما تا سال ۱۹۷۴ از روی این قضیه پرده برداشته شد و این امر سبب شد که افزون بر نکسن برخی دستیاران ارشد وی استعفا بدهند و حتا شماری از آنان بازداشت شوند.

جان فارل، نویسندهٔ کتابی در مورد زندگی ریچارد نکسن که در سال ۲۰۱۷ نشر و برندهٔ‌ جایزه شد، صدور فرمان عفو نکسن را بسیار سریع و پیش از وقت می‌داند. او گفت که لیون جاورسکی، سارنوالی که قضیهٔ واترگیت را پیگرد می‌کرد، فرصت کافی نداشت تا به چند و چون این قضیه پی ببرد. فارل گفت: "نکسن به خاطر احتمال پیگرد شدنش بسیار نگران بود،‌ تاحدی که صحتش خراب شده بود."

با اینحال، انتظار می‌رود که دونالد ترمپ روز سه شنبه رسماً بازداشت و به محکمه کشانده شود، هرچند تا هنوز مشخص نشده است که ترمپ به خاطر کدام اتهامات و خلاف‌رفتاری‌های ادعا شده محاکمه خواهد شد. شبکهٔ خبری سی ان ان گزارش داده است که ۳۰ مورد اتهام علیه ترمپ وارد شده است، اما صدای امریکا تا حال این موارد اتهام را مستقلانه تایید نکرده است.

در صورتیکه دونالد ترمپ حاضر شود که به محکمه برود،‌ باید نخست از اقامتگاهش در ایالت فلوریدا به نیویارک برود و زمانی که بازداشت شد، پیش از حضور در محکمه نشان انگشتانش گرفته شده و مانند دیگر متهمین عکس وی گرفته شود.

برخی منابع خبری گزارش داده اند که ترمپ در نظر دارد که روز دوشنبه به ایالت نیویارک رفته و روز سه شنبه به محکمه حاضر خواهد شد.

دونالد ترمپ هفتهٔ گذشته و پس از فیصلهٔ هیات منصفهٔ نیویارک، با نشر بیانیه‌ای هشدار داده بود که اعلام اتهام رسمی علیه وی "احتمال مرگ و ویرانی" را در پی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG