لینک های دسترسی

Breaking News

طی سه هفته گذشته حدود ۱۱۹هزار افغان به بیماری حاد تنفسی مبتلا شده اند – گزارش


عکس آرشیف، یک زن افغان فرزندش را برای تداوی بیماری تنفسی به بیمارستانی در کابل آورده است
عکس آرشیف، یک زن افغان فرزندش را برای تداوی بیماری تنفسی به بیمارستانی در کابل آورده است

سازمان جهانی صحت گزارش داده است که موارد ابتلا به بیماری حاد تنفسی در افغانستان افزایش یافته، طوری که از اول تا ۲۰ جنوری مبتلاشدن حدود ۱۱۹هزار نفر در ۳۴ ولایت این کشور گزارش شده است.

بر اساس گزارش این سازمان که ناوقت چهارشنبه ۲۴ جنوری (چهارم دلو) نشر شد، در این مدت ۲۹۲ فرد مبتلا به این بیماری جان باخته اند.

سازمان جهانی صحت گفته است که از مجموع موارد، ۷۴هزار و ۶۱۳ بیمار کودکان زیر پنج سال و ۵۸هزار و ۷۵۶ بیمار دیگر نیز زنان اند.

در گزارش این سازمان آمده است:‌ "از مجموع فوت شدگان، ۲۵۴ نفر کودکان زیر پنج سال و ۱۲۱ نفر زنان بودند".

بر بنیاد گزارش، منحنی واقعات بیماری حاد تنفسی از هفته سوم سپتمبر ۲۰۲۳ رو به افزایش بوده است که می‌تواند یکی از دلایل آن سردشدن هوا باشد.

گرچه گزارش گفته که تعداد موارد فعلی بالاتر از میانگین واقعات گزارش شده در طول سه سال قبل است، اما آن را می‌توان به بهبود روند نظارت، ثبت و گزارش‌دهی نیز مرتبط دانست.

سازمان جهانی صحت هشدار داده است که تنفس هوای آلوده و سمی ممکن خطرات جدی همچون سکته، امراض قلبی، سرطان شش، نفس تنگی و سایر امراض مزمن و حاد تنفسی را به دنبال داشته باشد.

این سازمان در اوایل فصل سرما توصیه کرده بود که افراد در هوای سرد به رهنمایی‌های صحی عمل کنند، لباس‌های گرم بپوشند، به اندازۀ کافی مایعات گرم بنوشند و از نوشیدنی‌های سرد اجتناب کنند.

همچنان این سازمان تاکید کرده بود که برای مدت طولانی نباید افراد در هوای سرد بمانند و به طور منظم غذاهای گرم بخورند و ورزش کنند.

وزارت صحت عامۀ حکومت طالبان نیز پیش از این افزایش واقعات بیماری‌های تنفسی را در افغانستان تایید کرده است.

شرافت زمان امرخیل، سخنگوی این وزارت با فرستادن پیامی به رسانه‌ها گفته است که نسبت به گذشته مراکز صحی در نقاط دوردست بیشتر شده و بیماران تنفسی تحت مداوا قرار گرفته اند.

او گفت که در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود هشت میلیون بیمار مبتلا به امراض تنفسی در شفاخانه‌ها و مراکز صحی مراجعه کرده بودند که اکثریت آنان کودکان بودند.

سخنگوی وزارت صحت عامه حکومت طالبان، آلودگی هوا،‌ استفاده از مواد سوختی غیرمعیاری، تطبیق‌نشدن رهنمودهای بهداشتی در خانواده‌ها و عدم مراجعه به موقع بیماران به مراکز صحی را دلیل افزایش واقعات بیماری‌های حاد تنفسی بیان کرد.

این در حالی است که سازمان جهانی صحت، از اول تا پایان سال گذشته (۲۰۲۳) یک میلیون و ۳۸۵ هزار واقعه بیماری حاد تنفسی و حدود ۲۸۰۰ مورد مرگ ناشی از آن را در مراکز صحی تحت پوشش خود در افغانستان ثبت کرده بود. بیش از ۶۱ درصد مبتلایان و حدود ۸۳ درصد جان باختگان این بیماری، کودکان زیر پنج سال گزارش شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG