لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان خواستار کمک نهادهای امدادرسان به زلزله‌زدگان بادغیس شدند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

مقام‌های طالبان می‌گویند که تلاش‌های آنان برای کمک به آسیب‌دیدگان دو زلزله در ولایت بادغیس جریان دارد و نیز آنان از نهادهای ملی و بین‌المللی خواهان کمک به زلزله‌زده‌گان این ولایت شده اند.

مقام‌های طالبان گفته اند که در نتیجۀ دو زلزله در ولایت بادغیس، تا کنون ۲۸ نفر جان باخته و برخی هم زخمی شده اند و ممکن شمار تلفات ناشی از این حوادث طبیعی افزایش یابد.

آنان گفته اند که بیشتر تلفات برای مردم در ولسوالی قادس این ولایت وارد شده است. انعام‌الله سمنگانی، سخنگوی طالبان روز سه شنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) به خبرنگاران گفت: "حادثه در محل دوردست رخ داده و معلومات هنوز نهایی نیست و ممکن آمار تلفات بالا برود."

آقای سمنگانی افزود که در این دو زلزله، حدود ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ خانه تخریب شده و نیز این حوادث طبیعی خسارات هنگفتی به باشندگان این ولایت وارد کرده است.

آقای سمنگانی تاکید کرد که نهادهای کمک‌رسان دولتی به محل اعزام شده اند و تلاش‌ها برای رساندن کمک‌ها به باشندگان محل و به ویژه متضررین جریان دارد.

باز محمد سروری، رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بادغیس به خبرنگاران گفت که مردم در ولسوالی قادس این ولایت با مشکلات زیادی مواجه شده و از نهادهای ملی و بین‌المللی خواست که کمک‌های شان را به خانواده‌های قربانیان برسانند.

رهبری طالبان نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است: "ما از ادارات بین‌المللی و نهادهای کمک‌کنندۀ بشری می‌خواهیم که به آسیب‌دیدگان ولایت بادغیس کمک کرده و در این مورد با ما همکار باشند."

در این حال، دفتر هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در افغانستان (اوچا) می‌گوید که در این حوادث طبیعی، تا کنون ۲۶ نفر کشته و چهار تن دیگر زخمی شده اند.

گفته می‌شود که در میان قربانیان این رویدادها زنان و کودکان نیز شامل اند. ملل متحد همچنین گفته است که این زلزله‌ها خسارات زیادی به مردم ولایت بادغیس به ویژه به باشندگان ولسوالی قادس وارد کرده است.

اوچا افزوده که باشندگان محل به کمک‌های فوری به شمول غذا، سرپناه و مواد غیرخوراکی نیاز دارند و خواستار کمک‌های فوری به آنان شده است.

دفتر هماهنگی کمک‌های بشری ملل متحد تاکید کرده است که برای رسیدگی به زلزله‌زدگان در این ولایت متعهد است.

بر اساس سروی زمین شناسی ایالات متحده، شدت این زلزله ۵.۳ به مقیاس ریکتر بود.

زلزله همواره در شمال افغانستان،‌ به ویژه در دامنه‌های کوه‌های هندوکش رخ‌ می‌دهد و قریه‌ها و خانه‌های گلی روستایی بیشتر در معرض تخریب این زلزله‌ها قرار دارند.

XS
SM
MD
LG