لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان پیشین امریکایی در مورد ختم جنگ امریکا در افغانستان چه می‌گویند؟


ایالات متحده پس از دو دهه حضور نظامی در افغانستان، در اگست ۲۰۲۱ تمام قوای خود را از آن کشور بیرون کرد.
ایالات متحده پس از دو دهه حضور نظامی در افغانستان، در اگست ۲۰۲۱ تمام قوای خود را از آن کشور بیرون کرد.

نظامیان امریکایی در مورد چگونگی پایان جنگ ایالات متحده در افغانستان دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

جیمز پاورز، نظامی پیشین امریکایی که در افغانستان ماموریت نظامی انجام داده است، می گوید که سالگرد ۱۱ سپتمبر برای او و سایر نظامیان امریکایی که در افغانستان خدمت کرده اند، یک روز "تلخ و شیرین" است.

پاورز به صدای امریکا گفت:‌ "من از جانب همه نظامیان صحبت نمی کنم اما برای خودم سالگرد ۱۱ سپتمبر یک رویداد تلخ و شیرین است. دو سال قبل ما جنگ در افغانستان را ختم کردیم اما هنوز در آن جا جنگ ادامه دارد به همین خاطر جنگ داخلی افغانستان نه تنها برای نظامیان امریکایی بلکه برای متحدین افغان و همراه ما نیز زخم روحی بجا گذاشته است."

جیمز پاورز می گوید که تاثیرات ناگوار ناشی از جنگ افغانستان، باعث افزایش رقم خودکشی در بین نظامیان پیشین افغان و امریکایی شده است.

کاندس چیسلو، نظامی پیشین دیگر امریکایی و مسوول برنامه های نهاد "بلک فیدر"، باوجودی که پایان جنگ در افغانستان را یک ناکامی می پندارد، اما به متحدین نظامی افغان از طریق نهادی که خودش آن را رهبری می کند، کمک فراهم می‌کند.

چیسلو گفت:‌ "من یکی از دوستان خوبم را در رویداد ۱۱ سپتمبر از دست دادم و ما همه عزیزان و سربازان خود را ازدست دادیم و افرادی دیگر استند که از هر کدام جداگانه یاد کرده نمی‌توانم. به نحوه ای که تخلیه صورت گرفت، نظامیان با یک نوع زخم روحی به سر می‌برند و رقم خودکشی در میان آنها بالا رفته است."

به گفتهٔ چیسلو، برخی نظامیان پیشین احساس می‌کنند که افغانستان را به کسانی واگذار کردند که "تمام کشور را با وحشت روبرو کرده" و به همین دلیل داوطلبانه آماده شده اند که تا برای تخلیهٔ متحدین افغان خود کار کنند.

با اینحال، پاورز با برجسته کردن آنچه دستآوردهای قوای امریکایی در افغانستان خواند،‌گفت: "پیروزی جنگ در افغانستان به سادگی قابل سنجش است. فرصت آموزش برای زنان در زمانی که قوای امریکایی در افغانستان بود، یک دست آورد محسوب می شد، با آن که اکنون حکومت در کنترول طالبان است."

با آن هم ختم جنگ در افغانستان، و برگشت طالبان به قدرت برای برخی نظامیان پیشین امریکایی نگران کننده است.

جیمز پاورز گفت: پس از خروج از افغانستان می‌خواستیم یک حکومت صلح آمیز در افغانستان برقرار شود اما این کار نشد...می‌خواستیم وضعیت پس از جنگ در افغانستان بهبود یابد، اما نشد، به خاطری که نتوانستیم بکلی معضل طالبان را حل کنیم."

جیمز و کندیس برای سایر نظامیان امریکایی از طریق نهاد های خود کمک فراهم می‌کنند و همزمان با حمایت برای متحدین افغان در روند تخلیه آنها فعالیت داشته و از متحدین افغان شان که در افغانستان باقی مانده اند، با ارایۀ کمک های بشری حمایت می‌کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG