لینک های دسترسی

Breaking News

سوریه در تلاش عادی سازی روابط دپلوماتیک با مصر است


سامح شکری، وزير خارجهٔ مصر (چپ) و فيصل المقداد، وزيرخارجهٔ سوریه (راست)، در جریان یک کنفرانس خبری در قاهره، پایتخت مصر 
سامح شکری، وزير خارجهٔ مصر (چپ) و فيصل المقداد، وزيرخارجهٔ سوریه (راست)، در جریان یک کنفرانس خبری در قاهره، پایتخت مصر 

فیصل المقداد، وزیر خارجهٔ سوریه منحیث نخستین مقام ارشد سوریه در بیش از ۱۴ سال به مصر سفر کرد. گمانه زنی ها حاکی از آن است که هر دو کشور به زودی روابط دپلوماتیک خود را از سر خواهند گرفت.

پس از اقدام اخیر عربستان سعودی برای تجدید روابط دپلوماتیک با دشمن دیرینه خود ایران که متحد نزدیک سوریه است، دمشق نیز در صدد احیای روابط خود با کشورهای عربی می‌باشد.

بازدید فیصل المقداد از قاهره نشانهٔ دیگری از عادی سازی روابط میان بسیاری از کشور های عرب با دمشق باوجود تردید در ایجاد روابط مستقیم است که ممکن موجب خشم ایالات متحده شود.

سوریه و مصر باآنکه از سال ۲۰۱۱ به اینسو باهم روابط دپلوماتیک ندارند، اما در سال‌های پس از روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی، رییس‌جمهور مصر، در سال ۲۰۱۴، به همکاری در زمینه‌های امنیتی ادامه داده ‌اند.

سامح شکری، وزیر خارجهٔ مصر، در دیدارش با المقداد تاکید کرد که مصر آنچه را که به نفع مردم مصر و سوریه است انجام می دهد.

وی گفت: "من از این فرصت برای از سرگیری گفتگو بین دو طرف و اهمیت ادامهٔ هماهنگی و بحث برای پیشبرد روابط دوجانبه و تلاش برای حفظ وحدت ملی سوریه و بازگشت آن به همسایگی عرب استقبال می کنم."

المقداد گفت: "سوریه از مصر به خاطر روابط مستقیم با کشورش در جریان زلزله اخیر تشکر می کند. هم حکومت و هم مردم آن از کمک های فراهم شده در جریان زلزله که چندین ولایت سوریه را ضربه زد، سپاسگزار هستند."

خبرنگاران اجازه نداشتند سوال کنند و به نظر می‌رسید که فقدان یک کنفرانس مطبوعاتی نشان ‌دهندهٔ بی ‌میلی برای بیان رسمی عادی ‌سازی روابط بین هر دو کشور باشد.

مصطفی بکری، نماینده پارلمان مصر، به تلویزیون العربیه گفت که منابع رسمی مصری به وی اطلاع داده اند که احتمال ملاقات رسمی بین عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، و بشار الاسد، رییس جمهور سوریه، در آینده نزدیک وجود ندارد. او همچنان تاکید ورزید که هیچ توافقی برای مشارکت شرکت های مصری در بازسازی سوریه وجود ندارد.

جاشوا لندیس، رییس مرکز مطالعات شرق میانه در پوهنتون اوکلاهوما، به صدای امریکا گفت: "سوریه به آرامی در حال بازگشت مجدد به جهان عرب است، اما هنوز مشخص نیست که آیا این کشور توسط اتحادیهٔ عرب در ماه می که اجلاس سران کشورهای عربی در عربستان است، بازگردانده خواهد شد یا خیر. قطر گفته است که از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت نخواهد کرد و اسد را به خاطر جنگ وحشیانه اش نخواهد بخشید."

سعید صادق ، جامعه شناس سیاسی مصری، به صدای امریکا گفت: "مصر همیشه به سوریه نزدیک بوده است و نمی خواهد با رژیم سوریه از شدت کار گرفته شود." او می گوید که دیدار المقداد از مصر، "می تواند بخشی از اتحادهای جدید در حال ظهور در سوریه و منطقه از جمله همکاری با روسیه و چین باشد."

آقای صادق افزود: "عربستان سعودی و مصر ایالات متحده را رها نمی کنند، بلکه روابط خود را با سایر کشورها گسترش می دهند و از پول های شان در بسیاری از معاملات خود استفاده می کنند. چین اخیراً بخشی از وام مصر را بخشیده است."

خطار ابو دیاب که در پوهنتون پاریس علوم سیاسی تدریس می‌کند، به صدای امریکا گفت که به دلیل ترس از تحریم‌های اقتصادی احتمالی ایالات متحده، محدودیتی برای نزدیکی مصر و دیگر کشورهای عربی با سوریه می‌بیند.

وی افزود: "دبی اخیراً یک بانک روسی را به دلیل نگرانی‌های مربوط به تحریم‌های آیالات متحده بسته است و همچنان امارات متحد عرب، مصر و عربستان سعودی از تحریم‌های امریکا در مورد هرگونه معامله با سوریه و اسد در هراس اند".

او می افزاید که مخالفت ایالات متحده "موانع کوچکی نیست و به احتمال زیاد مانعی غیرقابل عبور می‌باشد."

XS
SM
MD
LG