لینک های دسترسی

Breaking News

مصر در زمینهٔ‌ خروج ۷۰۰۰ شهروند خارجی از غزه کمک می‌کند


وزارت خارجهٔ مصر روز پنجشنبه دوم نومبر (۱۱ عقرب) اعلام کرد که در زمینهٔ انتقال حدود ۷۰۰۰ شهروند خارجی یا دوتابعیتی به مصر که در نزدیک به چهار هفتۀ گذشته در غزه گیرمانده اند، کمک خواهد کرد.

گذرگاه رفح پس از توافق میان اسراییل، مصر و حماس و به وساطت قطر روز چهار شنبه بازگشایی شد. انتظار می‌رود که کم از کم ۴۰۰ شهروند خارجی امروز پنجشنبه با عبور از این گذرگاه از غزه وارد مصر شوند.

وزارت خارجهٔ مصر در بیانیه‌ای گفت که اسماعیل خیرات، دستیار وزیر خارجهٔ آن کشور در دیدار با دپلومات‌های خارجی اعلام کرد که مصر در حال آماده شدن برای پذیرش و تخلیه شهروندان خارجی از غزه از طریق گذرگاه رفح است.

خیرات گفت که حدود ۷۰۰۰ نفر از بیش از ۶۰ کشور جهان در غزه حضور دارند، اما بیانیه جزییات یا جدول زمانی مشخصی را در مورد تخلیهٔ آنان ارایه نکرد.

یک مقام مصری در گذرگاه رفح به خبرگزاری فرانس پرس گفت که نخستین گروه از تخلیه شدگان روز چهارشنبه وارد مصر شدند و افزود: "انتظار می رود ۴۰۰ نفر دارای پاسپورت خارجی امروز علاوه بر ۶۰ زخمی عبور کنند."

یک مقام مصری همچنین گفت که ۳۶۱ شهروند خارجی و دوتابعیتی و ۴۶ زخمی فلسطینی و ۳۰ پایواز آنان روز چهارشنبه وارد مصر شدند.

به گفتهٔ مقامات کشورها، تاکنون ۳۱ اتریشی، چهار ایتالیایی، پنج فرانسوی، و تعدادی آلمانی از غزه وارد مصر شده اند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که شهروندان امریکایی نیز از غزه عبور کرده‌اند، اما از ارایه شمار دقیق آنها خودداری کرد.

پس از حملۀ حماس بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر شد و نیز کم از کم ۲۳۹ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شدند، نظامیان اسراییل همه روزه نوار غزه را آماج حملات هوایی و توپخانه‌ای قرار داده اند.

مقام‌های صحی در غزه که زیر کنترول حماس قرار دارد، روز پنج شنبه گفتند که از آغاز حملات اسراییل تا کنون ۹۰۶۱ نفر به شمول ۳۷۶۰ کودک در غزه کشته شده و بیش از ۳۲هزار نفر دیگر زخمی شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG