لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا و متحدین نزدیک آن بار دیگر حمایت خود را از اسراییل اعلام کردند


نزدیکان یکی از قربانیان حملهٔ حماس بر اسراییل، در حال سوگواری
نزدیکان یکی از قربانیان حملهٔ حماس بر اسراییل، در حال سوگواری

ایالات متحده و متحدین نزدیک آن روز یکشنبه ۲۲ اکتوبر (۳۰ میزان) در مورد منازعهٔ جاری میان اسراییل و گروه حماس با هم صحبت کردند و بار دیگر حمایت شان را از تل البیب اعلام کردند.

قصر سفید با نشر یک اعلامیهٔ مشترک گفته است که ''امروز رییس جمهور جو بایدن، جستن ترودو، صدراعظم کانادا،‌ اولاف شولتز، صدراعظم آلمان،‌ امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، جورجیا ملونی، صدراعظم ایتالیا، و ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا،‌ در مورد منازعهٔ‌ جاری میان اسراییل و گروه تروریستی حماس صحبت کردند."

در این اعلامیه آمده است که رهبران این کشور‌ها بار دیگر حمایت شان از اسراییل و دفاع آن کشور از خود در مقابل ''تروریزم'' را اعلام کردند.

اعلامیه افزوده است که ''آنها [رهبران این کشور‌ها] خواهان پابندی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه از جمله حفاظت از غیرنظامیان شدند.''

جنگ میان اسراییل و حماس پس از آن آغاز شد که تندروان این گروه به تاریخ هفتم اکتوبر در یک حملهٔ غافلگیرانه بالای اسراییل حمله کرد. مقامات اسراییل گفته اند که در این حمله پیش از ۱۴۰۰ نفر به شمول شهروندان خارجی کشته شدند که اکثرشان غیرنظامیان بودند. تندروان حماس در جریان این حدود ۲۰۰ نفر دیگر را گروگان گرفته اند.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد که در نتیجۀ آن حدود ۱۴۰۰ نفر در اسراییل کشته شده است و نیروهای اسراییلی حملات هوایی انتقامجویانه را بر غزه آغاز کردند که تا اکنون به گفتهٔ وزارت صحت غزه، ۴۶۵۱ نفر کشته برجا گذاشته است، به شمول ۱۸۷۳ کودک.

بر اساس اعلامیهٔ مشترک امریکا و متحدین آن از آزادی دو گروگان امریکایی استقبال کردند و خواهان آزادی فوری سایر گروگان‌‌ها شدند.

رهبران این کشور‌ها همچنین تعهد کردند تا در هماهنگی نزدیک تلاش خواهند کرد تا به شهروندان خود به ویژه کسانی که در صدد خروج از غزه استند،‌ کمک کنند.

در اعلامیه آمده است که رهبران این کشور‌ها از ورود نخستین محموله‌ٔ کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه نیز استقبال کرده و تعهد کردند تا در هماهنگی با شرکای منطقه‌ای خود کمک‌های بشردوستانه به نوار ادامه یابد.

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس نخستین کاروان متشکل از ۲۰ لاری هلال احمر مصر مملو از کمک های بشردوستانه مانند غذا، دارو و آب، روز شنبه ۲۱) از طریق گذرگاه رفح که زیر کنترول مصر است، وارد نوار غزه شد.

بر اساس این اعلامیهٔ مشترک، رهبران این کشور‌ها برای جلوگیری از تشدید درگیری، حفظ ثبات در شرق میانه و تلاش برای یک راه حل سیاسی پایدار و صلح تاکید کرده گفتند که آنان در این راستا متعهد اند تا تلاش‌های دپلوماتیک خود را از نزدیک هماهنگ کنند.

حمایت رهبران امریکا و متحدین نزدیک آن در حالی صورت گرفت که یواو گالانت، وزیر دفاع اسراییل، هشدار داد که جنگ با حماس ممکن چندین ماه طول بکشد.

گالانت گفت: ''این [جنگ] یک ماه، دو ماه، سه ماه دوام خواهد کرد. در پایان، حماس وجود نخواهد داشت.''

گروه

XS
SM
MD
LG