لینک های دسترسی

Breaking News

بحث اتحادیهٔ اروپا در مورد کمک نظامی ۲۰ میلیارد یورو به اوکراین


وزیران خارجهٔ اتحادیهٔ اروپا پنجشنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) در مورد فراهم‌آوری کمک‌های نظامی به ارزش ۲۰ میلیارد یورو (۲۲ میلیارد دالر) به اوکراین بحث می‌کنند که قرار است در جریان چهار سال آینده در اختیار کیف قرار داده شود.

این بسته کمکی از سوی جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا، پیشنهاد شده است. به گفتهٔ آقای بوریل، یگانه راه پاسخ‌دهی به پرخاشگری‌های روسیه، افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین می‌باشد.

او گفت: "این سومین شب است که حملات گستردهٔ هوایی بر تاسیسات و بندر اودیسا، نه تنها باعث تلفات غیرنظامیان می‌شود، بلکه باعث یک ویرانی بزرگ ذخایر غلجات در آنجا نیز می‌شود."

بمباردمان شدید در اودیسا، تاسیسات بندری به شمول ذخایر غله‌جات را خساره مند کرده و باعث از بین رفتن ۶۰ هزار تن غله شده است. ریيس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا این حملات را بی رحمانه خواند و گفت که این وضعیت می‌تواند به یک بحران بزرگ غذایی در جهان منجر شود.

یک روز قبل، وزارت دفاع ایالات متحدهٔ امریکا نیز یک بستهٔ جدید کمک‌های نظامی به ارزش بیش از یک میلیارد دالر را برای اوکراین اعلام کرد.

کمک‌های غرب به اوکراین در حالی ادامه دارد که موج تازه‌ای از حملات روسیه بر شهرهای مختلف اوکراین، برای سومین شب نیز جریان داشت.

مقام های اوکراینی می گویند که در نتیجهٔ حملات تازهٔ روسیه بر شهرهای جنوبی اوکراین به شمول شهر بندری اودیسا، کم از کم دو نفر کشته و بیش از ۲۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

حکومت روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که از توافق صادرات غله اوکراین خارج می‎‌‌شود. این توافقنامه به هدف کاهش بحران غذایی در جهان، سال گذشته به میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد منعقد شده بود.

روسیه، رفع نشدن محدودیت ها بر بانک زراعتی روسیه، از سرگیری صادرات سامان آلات زراعتی روسیه، رفع محدودیت‌ها علیه بیمهٔ شرکت‌های روسی و آزاد کردن دارایی های آن دسته از شرکت‌های روسی که در بخش صادرات مواد خوراکی و کود کیمیایی کار می‌کنند، به عنوان علت خروج خود از این توافق مطرح کرده است.

انالینا بیربوک، وزیر خارجهٔ آلمان، در واکنش به لغو این توافق از جانب روسیه گفت: "این حقیقت که ریيس جمهور روسیه توافقنامهٔ صادرات غله را لغو کرد و حال بندر اودیسا را بمبارمان می کند، نه تنها یک حملهٔ دیگر بر اوکراین می باشد، بلکه یک حمله بر مردم، بر فقیرترین مردم در جهان می باشد."

روسیه ساعاتی پس از آن خروجش را از توافقنامهٔ صادرات غلهٔ اوکراین اعلام کرد، که پل ارتباطی میان روسیه و شبه جزیرهٔ کریمیه هدف حملهٔ طیاره‌های بی‌سرنشین قرار گرفت. مسکو نظامیان اوکراینی و متحدین غربی آن را در این حمله متهم کرد و به اتخاذ اقدامات تلافی‌جویانه متعهد شد.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، روز چهارشنبه کشورهای غربی را به منحرف کردن توافقنامهٔ صادرات غلهٔ اوکراین متهم کرد، اما گفت در صورتی که همه شرایط روسیه پذیرفته شود، مسکو آماده است تا به این توافق برگردد.

XS
SM
MD
LG