لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان اروپا خواستار به رسمیت شناخته شدن 'اپارتاید جنسیتی' در افغانستان شد


پارلمان اروپا روز پنجشنبه ۱۹ سپتمبر (۲۹ سنبله) با تصویب قطعنامه‌ای خواستار به رسمیت شناخته شدن "اپارتاید جنسیتی" در افغانستان شده و کشورهایی را محکوم کرد که با "عادی‌سازی روابط با طالبان" از حکومت این گروه حمایت می‌کنند.

در قطعنامه آمده است که اتحادیه اروپا، قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان را که "محدودیت‌های ظالمانه" را بر زنان در افغانستان وضع کرده و آنان را از حق آزادی بیان، سیر و سفر، خودمختاری و داشتن هویت محروم می‌کند، با "شدیدترین الفاظ" محکوم کرده است.

بر اساس قطعنامهٔ پارلمان اروپا، طالبان "شدیدترین سرکوب مبتنی بر جنسیت" را در عصر کنونی بر زنان و دختران در افغانستان اعمال کرده است که مصداق "اپارتاید جنسیتی" پنداشته می‌شود. در قطعنامه از کشورهای اروپایی خواسته شده است تا از برشمردن اپارتاید جنسیتی به عنوان جنایت علیه بشریت، حمایت کنند.

این قطعنامه که با ۵۶۵ رای موافق، ۸ رای مخالف و ۴۳ رای ممتنع تصویب شد، خواستار وضع تحریم‌های بیشتر بر طالبان شده و حکومت‌هایی را نیز محکوم کرده است که "با عادی سازی روابط با طالبان" از حکومت این گروه حمایت می‌کنند.

در قطعنامهٔ پارلمان اروپا از حکومت طالبان خواسته شده است که قانون امر به معروف را لغو و به ملکفیت‌های افغانستان به قوانین بین‌المللی، به شمول کنوانسیون محو هرگونه تبعیض علیه زنان و کنوانسیون حقوق کودکان، پابند بماند.

قطعنامه کشورهای اروپایی را به فراهم آوری کمک‌های بشری به مردم افغانستان ترغیب کرده است.

این قطعنامه ضمن ابراز حمایت از اقلیت‌های افغانستان به شمول دگرباشان جنسی، از طالبان خواسته است تا بازداشت‌های اجباری زنان و نقض حقوق بشری آنان را متوقف کند.

در قطعنامه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته شده است تا در نشست جاری شورای حقوق بشر ملل متحد، برای ایجاد میکانیزم مستقل به هدف پیگرد، گردآوری شواهد و شناسایی عاملان نقض حقوق بشر در افغانستان پیشگام شده و از تحقیقات جاری محکمهٔ بین‌المللی جرایم در مورد پیگرد موارد نقض حقوق بشر در افغانستان حمایت کنند.

با وصف واکنش و انتقاد گستردهٔ بین‌المللی از انفاذ قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، این گروه ادعا می‌کند که قانون یاد شده حقوق زنان را نقض نکرده و نباید در مورد آن نگران بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز روز چهار شنبه در نشستی در مورد بررسی وضعیت در افغانستان، از انفاذ و چگونگی تطبیق قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان ابراز نگرانی جدی کرد.

روزا اوتنبایووا، رییس دفتر هیات معاونت ملل متحد (یوناما) در این نشست گفت درحالیکه جهان برای تعامل با حکومت طالبان می‌کوشد، تصامیم حکومت طالبان، به ویژه انفاذ قانون امر به معروف و نهی از منکر این گروه، پیام منفی را در "قبال تعامل واقعی" با خود داشته و به گفتۀ وی نمی‌توان این قانون را نادیده گرفت.

با اینحال، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ حکومت طالبان، روز پنجشنبه گفت که با تطبیق این قانون، زنان در افغانستان با مشکل روبرو نشده‌اند.

سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان گفت که جهان نباید همه موضوعات افغانستان را با قانون امر به معروف و نهی از منکر ربط دهد.

گروه

XS
SM
MD
LG