لینک های دسترسی

Breaking News

متقی: قانون امر به معروف به زنان در افغانستان مشکل جدی ایجاد نکرده است


امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان
امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان در واکنش به نگرانی اعضای شورای امنیت ملل متحد و رییس یوناما دربارۀ توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر این گروه، گفت که با تطبیق این قانون، زنان در افغانستان با مشکل روبرو نشده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز گذشته، نشستی را دربارۀ افغانستان برگزار کرد و اعضای آن از وضعیت امنیتی و قانون امر به معروف طالبان در این کشور ابراز نگرانی کردند.

روزا اوتنبایووا، رییس دفتر هیات معاونت ملل متحد (یوناما) در این نشست گفت درحالیکه جهان برای تعامل با حکومت طالبان می‌کوشد، تصامیم حکومت طالبان، به ویژه انفاذ قانون امر به معروف و نهی از منکر این گروه، پیام منفی را در "قبال تعامل واقعی" با خود داشته و به گفتۀ وی نمی‌توان این قانون را نادیده گرفت.

او افزود که این تصامیم، باعث ایجاد فاصله میان طالبان و جهان می‌شود. به گفتۀ وی، طالبان بیشتر از رسیدگی به نیازمندی‌های مردم افغانستان بر "صدور پالیسی‌های خشن" تمرکز دارند.

در واکنش به این نگرانی‌ها، امیر خان مقتی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز پنجشنبه ۱۹ سپتمبر (۲۹ سنبله) در نشست "حساب‌دهی به ملت" گفت که اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و یوناما نباید این موضوع را جدی بگیرند.

متقی به خبرنگاران گفت: "قوانین امر به معروف را که ملل متحد و یوناما آن را بار بار بالا می‌کند، ما و شما عملاً می‌بینیم در کابل و دیگر ولایات افغانستان که مردم و خواهران افغانستان با کدام مشکل جدی روبرو نشده‌اند."

به گفتۀ مقتی، حکومت طالبان همواره دربارۀ قوانین خود وضاحت داده است و به گفتهٔ وی در این مورد، جایی برای نگرانی نیست. این مقام طالبان همچنان گفت که ربط دادن همه موضوعات به قانون جدید این گروه، "کار خوب نیست."

این در حالی است که نمایندگان برخی از کشورهای حاضر روز گذشته شورای امنیت ملل متحد، مانند جاپان، بریتانیا، سویس، کوریای جنوبی و اکوادور، از انفاذ قانون امر به معروف و نهی از منکر انتقاد کرده و از وضعیت زنان در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

نمایندۀ ایالات متحده نیز در همنوایی با دیگر کشورها، ضمن تقبیح قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان، ابراز داشت که باید هرگونه تعامل با این گروه، بر مبنای تعهدات جهانی افغانستان و به ویژه پابندی به حقوق بشر و حقوق زن استوار باشد.

نمایندۀ فرانسه، انفاذ قانون امر به معروف و نهی از منکر را توسط حکومت طالبان، "مغایر با توافقنامه دوحه" خواند و ابراز داشت که قطعنامه‌های ۲۵۹۳ و ۲۶۸۱ ملل متحد، حاوی تعهدات بین‌المللی است که یکی از آن پابندی به حقوق زن است. او گفت: "طالبان بر هیچ یک از این ارزش ها پابند نیستند."

نمایندۀ فرانسه تاکید کرد که تمکین به حقوق بشر باید اولویت در هرگونه تعامل با طالبان باشد.

وزارت عدلیهٔ حکومت طالبان، چهارشنبه ۲۱ اگست (۳۱ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه، قانون امر به معروف و نهی از منکر را توشیح کرده و اکنون در سراسر افغانستان نافذ است.

طالبان گفته اند که این قانون به "آداب و اصول احتساب" پرداخته است. وزارت عدلیهٔ این گروه هدف آن را "منع کردن از منکرات و اجتناب از گناه" ذکر کرده است. در این قانون روش‌هایی برای تنبیه و مجازات کسانی که از این قانون سرپیچی می‌کنند، نیز تجویز شده است.

در بخشی از قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان، احکام مربوط به حجاب زنان گنجانیده شده و تذکر داده شده است که "ستر تمام بدن زن لازمی و پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه ضروری است."

همچنان در ماده ۱۳ این قانون، شنیدن صدای زنان، حتا نعت و تلاوت، به طور کلی منع شده و گفته شده است که صدای بلند زنان "عورت" تلقی شده است.

توشیح این قانون در روزهای اخیر واکنش‌های زیادی را به همراه داشته و بسیاری از نهادهای حقوق بشری و کشورها، خواستار لغو این قانون شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG