لینک های دسترسی

Breaking News

زیلینسکی: وعده‌های غرب نمی‌تواند جایگزین پیوستن اوکراین به ناتو شود


ولادمیر زیلینسکی، رییس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه ۱۲ جولای ( ۲۱ سرطان) از تضمین‌های امنیتی جدید قدرت‌های غربی استقبال کرد، اما تاکید کرد که در این تضمین‌ها جایگزینی برای عضویت اوکراین در سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) بوده نمی‌تواند.

زیلینسکی در سخنرانی در نشست سران ناتو در ویلنیوس، پایتخت لتوانیا گفت که ضمانت‌‌های گروه هفت اقتصاد برتر جهان (جی-۷) را باید "نه به جای عضویت ناتو، بلکه به‌عنوان تضمین‌های امنیتی در مسیر ادغام" به این پیمان، دید.

در آخرین روز نشست ویلنیوس رهبران گروه جی -۷ یکبار دیگر حمایت درازمدت خود را از اوکراین، شکست تهدید روسیه و جلوگیری از تجاوزات آینده پس از پایان جنگ، ابراز داشتند.

رییس جمهور اوکراین گفت: "بهترین تضمین برای اوکراین، پیوستن به ناتو است."

رهبران کشورهای ناتو در نشست ویلنیوس‌ توافق کردند که در زمان مشخصی از اوکراین دعوت خواهند کرد تا عضو این پیمان شود.

ینس استولتنبرگ،‌ منشی عمومی ناتو به خبرنگاران گفت که رهبران ناتو همچنین واضح کردند که زمانی از اوکراین دعوت برای عضویت این پیمان صورت خواهد گرفت که متحدان به توافق برسند و شرایط خاصی به دست بیاید. او در مورد شرایط خاص جزییاتی ارایه نکرد.

اما زیلینسکی در توضیح این موضوع گفت: "من این را این گونه درک می‌کنم، یعنی زمانی که کشور ما امن شود."

استولتنبرگ با ابراز همدردی با موضع زیلینسکی، بر اهمیت پیشرفت‌هایی که اوکراین در این نشست به آن نایل آمده از جمله تعهد فرانسه برای فراهم کردن میزایل‌های دوربرد و تعهد هالند برای آموزش پیلوت‌های طیاره‌های جنگی، تاکید کرد.

او گفت: "امروز، ما به عنوان همتراز با هم ملاقات می‌کنیم، من مشتاقانه منتظر روزی هستم که به عنوان متحدان مان ملاقات کنیم."

در بیانیهٔ مشترکی که خبرگزاری فرانس پرس مشاهده کرده، گروه جی۷ - بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، جاپان، ایالات متحده – تعهد کرده اند تا برای شکست تهاجم روسیه و جلوگیری از هر گونه حمله در آینده، تسلیحات به اوکراین فرستاده و این کشور را حمایت خواهند کرد.

در بیانیه آمده است: "ما تا زمانی که اوکراین در برابر تجاوز روسیه از خود دفاع کند، در کنار این کشور خواهیم ایستاد."

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید به سی‌ان‌ان گفت که اوکراین نمی‌تواند فوراً به ناتو بپیوندد، زیرا به گفتۀ وی این یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر است که با اینکار بر اساس مادۀ پنجم منشور ناتو، متحدان بلافاصله وارد جنگ مستقیم با روسیه می‌شوند. بر اساس ماده پنجم منشور ناتو، حمله بر یک عضو این پیمان به مثابۀ حمله بر تمام اعضای آن تلقی می‌شود.

اما سولیوان گفت: "گروه جی ۷... در کنار رییس جمهور زیلینسکی می‌ایستد و اعلام می‌کند که آماده ارایه کمک‌های درازمدت امنیتی در آینده هستیم."

تعهدات جی ۷ ممکن امیدهای اوکراین را برآورده نکرده باشد، اما خشم مسکو را برانگیخته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفت که "با ارایهٔ تضمین‌های امنیتی به اوکراین، آنها امنیت فدراسیون روسیه را تضعیف می‌کنند" و هشدار داد که این اقدام "اروپا را برای سال‌ها و سال‌ها خطرناک‌تر خواهد کرد."

کیف و اعضای ناتو در اروپای شرقی به این باور اند که یگانه راه مانع شدن مسکو، آوردن اوکراین زیر چتر ناتو است. اما شماری از تحلیلگران به این باوراند که اگر اوکراین به عضویت ناتو پذیرفته شود، احتمال جنگ میان روسیه و اعضای ناتو افزایش خواهد یافت.

XS
SM
MD
LG