لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا از اسراییل خواست قضات محکمهٔ هاگ را 'تهدید' نکند


جوسیپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا
جوسیپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا

جوسیپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیهٔ اروپا روز جمعه ۲۴ می (چهارم جوزا) از اسراییل خواست تا دست از "ارعاب و تهدید" قضات محکمهٔ بین المللی جرایم (هاگ)، که سارنوال ارشد آن خواستار صدور حکم بازداشت صدراعظم اسراییل شده، بردارد.

بوریل در مصاحبه‌ای با تلویزیون عامهٔ اسپانیا خواستار احترام به محکمهٔ بین المللی جرایم شد و گفت: "از همه، از حکومت اسراییل شروع ، بلکه از برخی دولت‌های اروپایی نیز می‌خواهم که قضات را نترسانند و آنها را تهدید نکنند."

بوریل افزود: "آنچه را که سارنوالان محکمه برای ارایهٔ این قضیه انجام داده اند، نباید اقدام یهود ستیزانه تلقی شود."

کریم خان، سارنوال ارشد محکمۀ بین‌المللی جرایم (محکمۀ هاگ) روز دوشنبه ۲۰ می (۳۱‍ ثور) گفت که در پیوند به جنگ جاری در غزه، خواستار صدور حکم بازداشت رهبران حماس و اسراییل، به شمول بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، شده است.

کریم خان گفت که به باور وی نتنیاهو، یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل و سه تن از رهبران حماس –یحیی السنوار، محمد الضیف، اسماعیل هنیه – مسوول جرایم جنگی و جنایات علیه بشریت در نوار غزه و اسراییل اند.

در واکنش، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، این اقدام سارنوال محکمۀ هاگ را "خشم با ابعاد تاریخی" خوانده و گفت که برای نخستین بار یک کشور دموکراتیک که بر اساس قوانین جنگی برای بقای خود می‌جنگد، خود به ارتکاب جنایات جنگی متهم می‌شود. او با اشاره به اینکه اسراییل عضو محکمۀ بین‌المللی جرایم نیست، این اقدام این محکمه را "تلاش برای فلج کردن توانایی اسراییل برای دفاع از خویش" عنوان کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز گفته است که تقاضا برای صدور حکم بازداشت رهبران اسراییل در پیوند با جنگ غزه "زننده" است.

بایدن روز دوشنبه ۲۰ می (۳۱ ثور) گفت: "هر آنچه این سارنوال ممکن به آن اشاره کند، هیچ معادلی بین اسراییل و حماس وجود ندارد. ما همیشه در برابر تهدیدات امنیتی علیه اسراییل، در کنار آن کشور خواهیم بود."

محکمۀ بین‌المللی جرایم، یگانه محکمۀ مستقل جهانی است که برای تحقیقات در مورد تخطی‌های بسیار جدی، به شمول نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت ایجاد شده است.

این احکام، اگر توسط قضات محکمه بین المللی جرایم صادر شود، ۱۲۴ کشور عضو این محکمه از نظر تخنیکی موظف خواهند بود تا در صورت سفر این افراد به کشورهای عضو، آنان را دستگیر کنند، گرچه محکمه خود میکانیزمی برای اجرای احکام ندارد.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

پس از این حمله، نظامیان اسراییلی، غزه را آماج حملات هوایی و زمینی قرار داده است که به گفتۀ مقامات صحی در غزه، در جریان حملات اسراییل بر غزه تا اکنون بیش از ۳۵۸۰۰ نفر کشته شده اند که اکثریت شان زنان و کودکان اند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG