لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندگی‌های دپلوماتیک افغانستان: افغان‌ها با وضعیت ناهنجار سیاسی مواجه اند


شورای هماهنگی نمایندگی‌های دپلوماتیک و قنسولی افغانستان به مناسبت صدوچهارمین سالگرد استرداد استقلال، از وضعیت ناهنجار سیاسی و عمیق‌تر شدن بحران بشری در این کشور نگرانی کرده اند.

این شورا امروز شنبه ۱۹ اگست (۲۸ اسد) با نشر بیانیه‌ای گفته اند که امروز پس از دو دهه همکاری و مشارکت واقعی افغانستان با جامعۀ جهانی در مبارزه با تروریزم و افراط گرایی خشونت‌آمیز و همچنان تلاش‌ها در راستای توسعۀ دموکراسی، یک بار دیگر طی دو سال گذشته مردم شاهد تسلط خشونت‌گرای طالبان بوده اند که کشور را با وضعیت سیاسی ناهنجار مواجه کرده است.

در بیانیه آمده است: "بحران امنیتی و انسانی در کشور (افغانستان) در حال عمیق‌تر شدن بوده و اگر به این بحران توجه نشود، نه تنها برای افغانستان، بلکه برای منطقه و فراتر از آن نیز پیامدهای ناگواری در پی خواهد داشت".

ین شورا معتقد است که مردم افغانستان در دوره‌های تاریخ از مشکلات و چالش‌ها موفق بیرون شده اند و بدون شک مزایای اصلی استقلال و آزادی نیز تنها زمانی محقق می‌شود که صلح واقعی و آزادی در افغانستان دموکراتیک تضمین شود.

این نهادهای دپلوماتیک گفته اند: "امروز فرصت مهمی برای برجسته نمودن اهمیت تقویت وحدت در میان مردم ما و تداوم حمایت بین‌المللی از تلاش‌های مردم افغانستان جهت غلبه بر بحران کنونی و دستیابی به خواست ملی آنان از طریق ایجاد یک نظام فراگیر، منتخب و پاسخگوی که منعکس‌کنندۀ ارادۀ مردم باشد، پنداشته شود".

شورای هماهنگی نمایندگی‌های دپلوماتیک و قنسولی افغانستان معتقد است که بیش از یک سده استقلال، دستاورد بزرگ تاریخی و افتخار میلیون‌ها افغان است، اما افغان‌ها در این مدت نتوانسته اند که از مزایای آن که بر اساس صلح، ثبات و امنیت جهانی باشد، دست یابند.

افغانستان ۱۰۴ سال قبل امروز استقلال خود را از بریتانیا گرفت، اما از سال ۱۳۵۷ به این طرف شاهد کودتاها، جنگ‌های داخلی و بحران سیاسی بوده است.

طی ۲۰ سال اخیر نیز دموکراسی نوپای افغانستان با برگزاری چندین انتخابات ریاست جمهوری، پارلمانی و شوراهای ولایتی با چالش‌های بزرگ به همراه بود.

اما حکومت جمهوری افغانستان به رهبری اشرف غنی، در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ فروپاشید و این کشور دوباره به کنترول طالبان در آمد. در حال حاضر افغانستان نه قانون اساسی دارد و نه هم پارلمانی که مسوولیت قانون‌گذاری را بر عهده داشته باشد. حکومت طالبان همواره امور خویش را اصول شریعت قرار داده اند و آنهم نسخۀ تندروانه که زنان را هدف قرار داده است.

همچنان با گذشت دو سال از حاکمیت طالبان، هیچ کشور و سازمان بین‌المللی آن را به رسمیت نشناخته است.

گروه

XS
SM
MD
LG