لینک های دسترسی

Breaking News

منابع مالی حزب‌الله در میانه درگیری با اسراییل در حال تمام شدن است - گزارش


گزارش صدای امریکا با استناد به گزارش پژوهشگران مستقر در ایالات متحده و لبنان و گزارش‌های وزارت مالیه امریکا نشان می‌دهد که حزب‌الله لبنان در میانه حملات چند هفته‌ای اسراییل، با مشکل کمبود نقدینگی و بی‌پولی روبرو شده‌اند.

براساس این گزارش، پول‌های مورد نیاز حزب‌الله، عمدتا از سه منبع شامل یک موسسه مالی بدون مجوز "القرض الحسن"، بانک ورشکسته اما دارای مجوز لبنانی و ورود پول نقد با طیاره به میدان هوایی بیروت تامین می‌شد که همه این منابع بعد از حملات اسراییل و حذف رهبران ارشد حزب‌الله، در ارسال پول برای این گروه تحت حمایت ایران ناکام شده‌اند.

اسناد نشان می‌دهد که حزب‌الله گروه مالی "القرض الحسن" را در سال ۱۹۸۲ به‌عنوان یک مؤسسه خیریه تأسیس کرد که وام‌های بدون بهره را به لبنانی‌های نیازمند، عمدتاً شیعیان، فراهم می‌کرد.

این موسسه در سال ۲۰۰۷ با دارایی حدود نیم میلیارد دالر توسط ایالات متحده تحریم شد و ماه گذشته در حملات هوایی اسراییل به اهداف حزب‌الله در ضاحیه بیروت به شدت آسیب دید.

هلال خاشان، استاد علوم سیاسی در پوهنتون امریکایی بیروت، در همین زمینه به صدای امریکا گفت از آنجایی که اسراییل اکثر شعبه‌های این موسسه مالی را در حملات هوایی ویران کرده، حزب‌الله با مشکل مالی بسیار جدی روبرو شده و قادر نیست نیازهای مالی اعضای خود را تامین کند.

دیوید اشر، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه ایالات متحده هم به صدای امریکا گفت که گروه حزب‌الله در "مشکلی عمیق" فرو رفته و دسترسی به سیستم بانکی لبنان را نیز از دست داده است چرا که بانکداران لبنانی و تامین‌کنندگان مالی حزب‌الله نیز از بیم حملات اسراییل و با آگاهی از احتمال تغییرات عمده برای حزب‌الله، به اروپا و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فرار کرده‌اند.

به گفته کارشناسان یکی دیگر از منابع مالی حزب الله که اکنون مسدود شده است، تحویل پول نقد در طیاره‌های بود که عمدتا از ایران به میدان هوایی بیروت پرواز می‌کردند.

ایرانی‌ها در حال حاضر از ارسال پول به لبنان می‌ترسند، زیرا اسراییل تهدید کرده که پروازهای ایران به بیروت را هدف قرار خواهد داد.

خاشان گفت که ایران در سالهای گذشته، برای قاچاق پول نقد به حزب‌الله، پروازهای منظمی از تهران به بیروت بدون مراجعه به اداره گمرک دولت لبنان ترتیب می‌داد که اکنون با تشدید حملات اسراییل به حومه جنوبی بیروت، دولت لبنان کنترول بیشتری بر میدان هوایی اعمال کرده و هیچ جریان پول نقدی برای حزب‌الله وجود ندارد.

کارشناسان می‌گویند با وجود کمبود پول نقد بعید است حزب‌الله به این زودی از جنگ با نیروهای اسراییلی دست بردارد.

گروه

XS
SM
MD
LG