لینک های دسترسی

Breaking News

رویترز: حزب‌الله باوجود حملات سهمگین اسراییل، 'فرماندهی نظامی جدیدی' تشکیل داده است


خبرگزاری رویترز به نقل از دو منبع آگاه می‌گوید که حزب‌الله لبنان پس از این که اسراییل رهبری ارشد این گروه را نابود کرد، فرماندهی نظامی جدیدی را برای حملات میزایلی و زمینی خود ایجاد کرده و برای یک جنگ طولانی فرسایشی در جنوب لبنان آماده می‌شود.

باوجودیکه حزب‌الله لبنان سه هفته زیر حملات ویرانگر اسراییل قرار داشته، ضربات سختی را متحمل شده، و حسن نصرالله رهبر خود را از دست داده است، با این حال همچنان در برابر نیروهای اسراییلی که وارد خاک لبنان شده‌اند، مقاومت می‌کند.

اسراییل با هدف دور کردن حزب‌الله که از حمایت ایران برخوردار است، از مرزهای شمالی خود، وارد جنوب لبنان شده است.

در همین حال منابع آگاه از عملیات‌های حزب‌الله می‌گویند که باوجودیکه حملات هوایی اسراییل زرادخانه حزب‌الله را به‌صورت قابل توجهی کاهش داده، این گروه هنوز مقدار قابل توجهی تسلیحات، از جمله میزایل‌های نیرومند و دقیق، در اختیار دارد که از آنها استفاده نکرده است.

این دو منبع آگاه، یک فرمانده جبهات حزب‌الله و یک منبع نزدیک به این گروه، به رویترز گفتند که فرماندهی حزب‌الله در چند روز نخست پس از کشته شدن حسن نصرالله مختل شد، اما پس از ۷۲ ساعت این گروه شبه‌نظامی شیعه یک مرکز عملیاتی جدید ایجاد کرد.

در بزرگترین ضربه به حزب‌الله در دهه های اخیر، اسراییل در اواخر ماه گذشته با یک حمله هوایی در حومه جنوبی بیروت، حسن نصرالله رهبر حزب‌الله، چند عضو ارشد این گروه و عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را کشت.

به گفته این منابع که نخواستند نامشان در این گزارش ذکر شود، مرکز عملیاتی حزب‌الله به‌رغم حملات بعدی اسراییل به کار خود ادامه داده است، و دستورات لازم برای حملات میزایلی و زمینی به اسراییل را صادر می‌کند.

منبع سوم، از مقامات ارشد نزدیک به حزب‌الله، به رویترز گفت که این گروه وارد مرحله جنگ فرسایشی با اسراییل شده است.

ابراهام لوین، تحلیلگر نهاد پژوهشی اسراییلی "آلما"، می‌گوید که باید تصور کرد حزب‌الله "آماده و منتظر" سربازان اسراییلی بود و این هدف آسانی نیست.

لوین افزود: "این واقعیت که قدمهٔ فرماندهی آسیب دیده است، توانایی حمله به جوامع اسراییلی یا تلاش برای ضربه زدن به نیروهای اسراییلی را از بین نمی‌برد."

به گفته این کارشناس، حزب‌الله "همان اردوی تروریست قدرتمندی است که همهٔ ما می‌شناختیم".

این فرمانده حزب‌الله می‌گوید که نیروهایش "انعطاف‌پذیری لازم" برای اجرای دستورات "با توجه به توانایی‌های جبهه" را دارند و فرماندهی جدید در تماس مستقیم با جبهات است.

او به این خبرگزاری گفت که فرماندهی جدید مخفی است و بسیار محرمانه عمل می‌کند، ولی جزییات بیشتری درباره ارتباطات و ساختار آن ارایه نکرد.

فرماندهان نظامی حزب‌الله به ندرت با رسانه‌های بین‌المللی صحبت می‌کنند.

حزب‌الله پس از کشته شدن حسن نصرالله، رهبر جدیدی معرفی نکرده است و محتمل‌ترین جانشین او نیز در حملات اسراییل کشته شد.

نعیم قاسم، معاون گروه حزب‌الله لبنان در اظهاراتی که روز سه‌شنبه هشتم اکتوبر (۱۷ میزان) پخش شد، از تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در لبنان حمایت کرد، اما گفت که توانایی‌های این گروه آسیب ندیده است.

منبع دیگری که با عملیات حزب‌الله آشنا است، به رویترز گفت که شبکه مخابراتی ثابت و اختصاصی این گروه برای ارتباطات فعلی "ضروری" است. به گفته منابع آگاه، این شبکه ارتباطی پس از حملات ماه گذشته اسراییل همچنان فعال است.

در بیانیه‌ای که این هفته با امضای نهادی موسوم به "اتاق عملیات مقاومت اسلامی" منتشر شد، حزب‌الله لبنان از مقاومت نیروهای خود در مقابل تهاجم نظامی اسراییل خبر داده است.

دفتر رسانه‌ای حزب‌الله به پرسش‌های رویترز در این باره پاسخی نداده است.

گروه

XS
SM
MD
LG