لینک های دسترسی

Breaking News

اف‌بی‌آی مظنون سوقصد علیه ترمپ را شناسایی کرد


کارمندان ادارۀ مخفی که مسوول محافظت روستای جمهور پیشین و برحال ایالات متحده استند، پس از گلوله‌باری بر دونالد ترمپ، فوراً وی را احاطه کرده و به شفاخانه انتقال دادند.
کارمندان ادارۀ مخفی که مسوول محافظت روستای جمهور پیشین و برحال ایالات متحده استند، پس از گلوله‌باری بر دونالد ترمپ، فوراً وی را احاطه کرده و به شفاخانه انتقال دادند.

ادارۀ تحقیقات فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی) روز یکشنبه ۱۴ جولای (۲۴ سرطان) گفت که "عامل دخیل" در سوقصد علیه دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده و نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا، متیو کروکس نام داشته و ۲۰ سال عمر دارد.

ترمپ روز شنبه ۱۳ جولای (۲۳ سرطان) پس از آن زخمی شد که در یک گردهمایی انتخاباتی در شهر بتلر ایالت پنسلوانیا به سمت وی مرمی فیر شد. پس از این گلوله‌باری، تصاویری نشر شد که نشان می‌دهد گوش و صورت ترمپ با خون آلوده است.

اف‌بی‌آی در یک بیانیۀ مختصر گفته است که کروکس باشندۀ شهر بیتل پارک، ایالت پنسلوانیا است. بیتل پارک حدود یک ساعت از محل برگزاری گردهمایی سیاسی ترمپ فاصله دارد. در بیانیه در مورد کروکس جزییات بیشتری داده نشده است.

شاهدان گفته اند که ضارب مظنون پیش از آنکه به ضرب گلولۀ نیروهای امنیتی از پا درآید، از بالای بام یک ساختمان در نزدیکی محل گردهمایی به سوی ترمپ گلوله‌باری کرد.

اف‌بی‌آی گفته است که تحقیقات در مورد این رویداد آغاز شده و نیز گفته است که هرکسی که در این مورد معلومات داشته باشد باید فوراً با مقام‌ها به تماس شوند.

کم از کم یک شرکت کننده در گردهمایی ترمپ در این گلوله‌باری کشته شده و دو نفر دیگر به شدت زخمی شده اند.

کیوین روجک، مسوول دفتر اف‌بی‌آی در شهر پیتسبرگ ایالت پنسلوانیا، اوایل روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که "حیرت‌انگیز" است که فرد مسلح پیش از آنکه به ضرب گلوله کشته شود، چهار یا پنج مرمی فیر کرده است.

روجک با بیان اینکه تحقیقات ممکن ماه‌ها طول بکشد، گفت: "تا حال انگیزۀ این رویداد مشخص نشده است، هرچند تحقیق کنندگان ما به گونۀ خستگی ناپذیر کار می‌کنند تا انگیزۀ این رویداد را تشخیص کنند."

دونالد ترمپ که گلوله قسمت بالای گوش راستش را زخمی کرده است، در پستی در شبکه‌های اجتماعی نگاشته است که صحتش "خوب" است. او ناوقت شام شنبه از شفاخانه مرخص شد.
ترمپ گفته است: "باور نکردنی است که چنین عمل در کشور ما به وقوع می‌پیوندد."

واکنش‌ها

گلوله‌باری در گردهمایی ترمپ تهدیدی برای تشدید و پیچیده‌تر کردن رقابت‌‌های انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده است، رقابت‌هایی که از قبل سبب مناظره‌های داغ در سطح ملی شده است.

جو بایدن، رییس جمهور، کاملا هریس، معاون رییس جمهور، و براک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده با نشر بیانیه‌هایی این خشونت سیاسی را به شدت محکوم کرده اند.

قصر سفید گفته است که جو بایدن نا وقت شنبه با ترمپ صحبت کرده است، هرچند جزییاتی در مورد این مکامله ارایه نکرده است. همچنین گفته است که بایدن که قصد داشت آخر هفته را در خانه‌اش در ایالت دلاویر سپری کند، صبح وقت یکشنبه به قصر سفید برخواهد گشت.

اندکی پس از این رویداد، بایدن با نشر بیانیه‌ای گفت: "برای او [ترمپ] و خانواده‌اش و برای همه کسانیکه در گردهمایی حضور داشتند دعا می‌کنم...جایی برای چنین خشونت در امریکا وجود ندارد. باید به صفت یک ملت متحد شده و آن را محکوم کنیم."

کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده نیز با نشر بیانیه‌ای برای ترمپ آرزوی بهبودی کرده و گفته است: "همۀ مان باید این عمل شنیع را محکوم کنیم و سهم خود را ادا کنیم تا اطمینان حاصل شود که این رویداد به خشونت بیشتر منتهی نشود."

دقایقی پس از گلوله‌باری بر ترمپ، جو بایدن در صحبت با خبرنگاران گفت: "برای چنین خشونت جایی در امریکا وجود ندارد...بیمارگونه است. بیمار گونه است. این یکی از دلایلی است که ما باید کشور را متحد سازیم. نمی‌توانیم به وقوع چنین چیزی اجازه دهیم. نمی‌توانیم چنین باشیم. نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم."

براک اوباما، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، نیز هم‌صدا با نگرانی‌های بایدن گفته است: "مطلقاً که هیچ جایی برای خشونت سیاسی در دموکراسی ما وجود ندارد. هرچند دقیق نمی‌دانیم که واقعه از چه قرار است، باید همه تسکین شده باشیم که رییس جمهور پیشین جراحت جدی نبرداشته است و با استفاده از این لحظه، به مدنیت و احترام به سیاست‌های مان تعهد دوباره کنیم."

کمیتۀ ملی حزب جمهوریخواه روز شنبه در بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که ترمپ هنوز هم قصد دارد روز دوشنبه در شهر ملواکی، ایالت ویسکانسن، در جلسۀ جموریخواه برای معرفی رسمی نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ شرکت کند.

دیدگاه تحلیلگران

برخی از تحلیلگران در مورد گلوله‌باری بر دونالد ترمپ اظهار نگرانی کرده اند.

جیکب ویر، پژوهشگر در کانون پژوهشی شورای روابط خارجی گفت: "این به گونۀ استثنایی یک روز تاریک در امریکا است—به گونۀ استثنایی یک روز تاریک در دموکراسی ما است. احتمالاً جدی‌ترین عمل خشونت سیاسی که کم از کم از ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ به اینسو شاهد آن بوده ایم."

ویر به صدای امریکا گفت: "در مورد تهدید جدی معتبر سوقصد علیه یک رهبر پیشین جهان آزاد صحبت می‌کنیم که فعالانه برای ریاست جمهوری مبارزه می‌کند...واقعاً ترسناک و وحشت‌آور است که در این مورد فکر شود که اقدامات بعدی در این داستان چه خواهد بود."

کیسی بورگات، استاد در دانشگاه جورج واشنگتن می‌گوید که "جهان امروز تغییر کرده است" و به گفتۀ وی سوقصد علیه رییس جمهور پیشین، ترمپ، نه تنها پیامدهای عمیق برای این انتخابات، بلکه اثر گسترده بر وضعیت سیاست در امریکا خواهد داشت. این رویداد انقسام حزبی را عمیق‌تر کرده و گفتمان جدی را در مورد ماهیت بحث سیاسی و خشونت در سیاست امریکای معاصر دامن خواهد زد."

داگ بورگوم، والی داکوتای شمالی، مارکو روبیو، سناتور فلوریدا، و جی دی ونس، سناتور اوهایو، سه سیاستمداری که در فهرست نهایی ترمپ برای معاونیت ریاست جمهوری قرار گرفته ‌اند، همه به سرعت با نشر اعلامیه‌ها نگرانی شان را در پیوند به رویداد ابراز کرده‌اند.

مارکو روبیو گفته است که "خداوند از رییس جمهور ترمپ محافظت کرد."

جی دی ونس، سناتور اوهایو، در ایکس نوشته است: "همه با من یکجا شوید تا برای رییس جمهورما،‌ ترمپ و همه دعا کنیم. امیدوارم حال همه خوب باشد.''

گروه

XS
SM
MD
LG