لینک های دسترسی

Breaking News

مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در جنوب آسیا کاهش یافته است – یونیسف


صندوق وجهی کودکان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید که در جنوب آسیا، تعداد کودکانی که قبل از پنج سالگی می‌میرند کمتر از هر زمان دیگری است.

بر اساس برآوردهای جدید مرگ‌و‌میر منتشر شده توسط یونیسف، سازمان جهانی صحت، بخش جمعیت سازمان ملل متحد و بانک جهانی، تعداد کودکانی که زیر پنج سال جان خود را از دست می‌دهند، طی دو دهه گذشته در جنوب آسیا به میزان دو سوم کاهش یافته است.

افغانستان، بنگله‌دیش، بوتان، هند، ایران، مالدیو، نیپال، پاکستان و سریلانکا شامل این کشورها است.

یونیسف امروز پنجشنبه ۱۴ مارچ (۲۴ حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفت: "تعداد مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال از پنج میلیون در سال ۱۹۹۰ به ۱.۳ میلیون در سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که میزان مرگ‌ومیر زیر پنج سال در جنوب آسیا یا احتمال مرگ یک کودک قبل از پنج سالگی، ۷۲ درصد از سال ۱۹۹۰ و ۶۲ درصد از سال ۲۰۰۰ کاهش یافته است".

سنجی ویج‌سکارا، مدیر منطقه‌ای یونیسف در جنوب آسیا، پیشرفت در کاهش مرگ کودکان زیر پنج سال را ناشی از سرمایه‌گذاری برای کارکنان بهداشتی آموزش‌دیده، بهبود مراقبت از نوزادان، درمان بیماری‌های دوران کودکی و واکسیناسیون برای کودکان در برابر بیماری‌های کشنده خواند.

او گفت: "این پیشرفت به ما نشان می‌دهد که تغییر ممکن است. این جان‌های نجات‌یافته گواهی بر تعهد و اراده دولت‌ها، سازمان‌های محلی، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مانند پرستاران ماهر، والدین و خانواده‌ها برای نجات آسیب‌پذیرترین کودکان است".

با وجود این پیشرفت، یونیسف گفته است که بر بنیاد تخمین‌ها، در جنوب آسیا از هر ۲۹ کودک زیر پنج سال، یکی آن همچنان در حال مرگ است و باید کارهای بیشتری در زمینه صورت بگیرد.

به گفتۀ یونیسف، از هر چهار مرگ زیر پنج سال در جنوب آسیا، یک مورد به دلیل نارس بودن است، اما اکثر کودکان زیر پنج سال به دلایل قابل پیشگیری یا قابل درمان مانند عوارض هنگام تولد، ذات الریه، اسهال، سپسیس نوزادی و ملاریا جان خود را از دست می‌دهند.

در اعلامیۀ صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان آمده است که پیشرفت بین کشورها نابرابر است. سه کشور (ایران، سریلانکا و مالدیو) به اهداف انکشاف پایدار ۲۰۳۰ برای کاهش مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج سال دست یافته اند و چهار کشور (هند، بنگلادش، بوتان و نپال) در مسیر رسیدن به هدف قرار دارند.

اما یونیسف گفته است: "در پاکستان و افغانستان، اقدامات فوری برای تسریع نرخ کاهش سالانه آنها [مرگ‌ومیر کودکان زیر پنج‌سال] برای دستیابی به اهداف ۲۰۳۰ ضروری است".

این ادارۀ ملل متحد هشدار می‌دهد که بدون اقدام فوری نجات‌بخش، تخمین زده می‌شود که هشت میلیون کودک زیر پنج سال از هم اکنون تا سال ۲۰۳۰ در جنوب آسیا جان خود را از دست بدهند که بیش از نیمی از آنها تازه متولد شده اند.

مدیر منطقه‌ای یونیسف در جنوب آسیا گفته است که میلیون‌ها نوزاد هنوز در جنوب آسیا به خاطر اینکه چه کسی هستند و کجا متولد می‌شوند، می‌میرند.

سنجی ویج‌سکارا تاکید کرده است: "ما از دولت‌های سراسر منطقه می‌خواهیم تا روی راه‌‌های حل ساده‌ای سرمایه‌گذاری کنند، مانند داشتن متصدیان زایمان آموزش‌دیده در هر تولد، تضمین اینکه همه نوزادان از مراقبت‌های ضروری، مراقبت بهتر از نوزادان کوچک و بیمار، داروها، آب تمیز، برق و واکسین‌ها برخوردار باشند".

به گفتۀ ویج‌سکارا هر کودک حق دارد که از مراقبت‌های بهداشتی برخوردار باشد.

گروه

XS
SM
MD
LG