لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان برای دو سال عضویت شورای امنیت ملل متحد را به دست آورد


مجمع عمومی ملل متحد روز پنجشنبه ششم جون (۱۷ جوزا) به شمول پاکستان، پنج کشور را برای دورهٔ دو ساله به شورای امنیت ملل متحد انتخاب کرد.

در کنار پاکستان، یونان، پانامه، دنمارک و سومالیا نیز به این شورا که ۱۵ عضو دارد، راه یافتند و قرار است دورهٔ دو سالهٔ این کشورها به تاریخ اول جنوری سال ۲۰۲۵ آغاز شود.

شورای امنیت یگانه بخش ملل متحد است که تصامیم الزام آور حقوقی، مانند وضع تعزیرات و استفاده از قدرت را اتخاذ می‌کند.

این شورا پنج عضو دایمی - بریتانیا، چین، فرانسه،‌ روسیه و ایالات متحده- دارد که همهٔ آنان حق ویتو دارند.

ده عضو باقی ماندهٔ این شورا کشورهای انتخابی اند و همه سال پنج عضو جدید به این شورا انتخاب می‌شود.

پاکستان، دنمارک، یونان، پانامه و سومالیا بدون هیچ گونه رقابتی به این شورا انتخاب شدند و قرار است جایگزین جای اکوادور، جاپان، مالتا، سویس و موزمبیق در این شورا شوند.

برای حصول اطمینان از حضور نمایندگان کشورها بر اساس موقعیت جغرافیایی، کرسی‌ها به گروه‌های منطقه‌ای اختصاص داده می‌شود. حتا اگر کاندیدان در گروه‌های شان بدون رقیب باشند، باید حمایت بیش از دو سوم مجمع عمومی را کسب کنند.

در رای گیری امروزی، دنمارک ۱۸۴ رای، یونان ۱۸۲ رای، پاکستان ۱۸۲ رای، پانامه ۱۸۳ رای و سومالیا ۱۷۹ رای کسب کردند.

ریچارد گاون، رییس گروه بین المللی بحران ملل متحد، به صدای امریکا گفت که در حال حاضر فشار‌ها بر اعضای انتخابی شورای امنیت زیاد است تا این شورا را در حالی کارا نگهدارند که اعضای دایمی آن به شدت منقسم و به کرات با همدیگر مقابل می‌شوند.

او افزود: "خیلی دشوار است یک عضو انتخابی باشید، زیرا شما در میان ایالات متحده، روسیه و چین گیر می‌افتید."

معیاد دورهٔ دوسالهٔاکوادور، جاپان، مالتا، موزمبیق و سویس به تاریخ ۳۱ دسمبر سال جاری پایان میابد و آنان با اعضای غیردایمی این شورا - الجزایر، گیانا، سیرالیون، سلوانیا و افریقای جنوبی - خواهند پیوست و تا اخیر سال ۲۰۲۵ در آنجا باقی خواهند ماند.

گروه

XS
SM
MD
LG