لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجهٔ چین قرار است به واشنگتن دی‌سی سفر کند


وانگ یی، وزیر خارجهٔ‌ چین (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌
وانگ یی، وزیر خارجهٔ‌ چین (تصویر از آرشیف صدای امریکا)‌

مقامات ایالات متحده روز دوشنبه ۲۳ اکتوبر (اول عقرب) گفتند که وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین، قرار است در هفتهٔ جاری به واشنگتن‌ دی‌سی، سفر کند و در مورد تنش میان دو کشور صحبت کند.

به گفتهٔ مقامات ایالات متحده، وانگ یی در جریان بازدید از واشنگتن همچنین در مورد سفر احتمالی شی جینپینگ، رییس جمهور آن کشور، به امریکا صحبت خواهد کرد.

در پنج سال گذشته، وانگ یی، عالیرتبه‌ترین مقام چین است که به واشنگتن دی‌سی سفر می‌کند. این دپلومات ارشد چین قرار است از روز پنجشنبه ۲۶ اکتوبر تا روز شنبه ۲۸ اکتوبر در امریکا بماند و با انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، ملاقات کند.

سفر وزیر خارجهٔ چین به امریکا در حالی صورت می‌گیرد که ایالات متحده در کنار ادامه حمایت مالی و تسلیحاتی جنگ اوکراین در مقابل تهاجم نظامی روسیه، این کشور کمک‌های نظامی خود را برای اسراییل افزایش داده تا در مقابل گروه حماس بجنگند.

ایالات متحده در واکنش به حملات مرگبار حماس بالای اسراییل گفته است که این کشور حق دفاع از خود را دارد و به کرات تاکید کرده است که واشنگتن هر آنچه را که اسراییل به آن نیاز داشته باشد،‌ در اختیار آن کشور قرار خواهد داد.

اما ژیا جون، نمایندۀ چین برای شرق میانه گفته است که بیجینگ به این باور است که توسل به زور راه حل برای تنش میان اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها نیست و خواهان آتش بس فوری شده است.

وزارت خارجۀ چین بدون ذکر نام اسراییل یا حماس، از قول ژیا جون گفته است "این تنش باید هرچه زودتر پایان یابد. پاسخ خشونت با خشونت تنها به دوران باطل انتقام منتج خواهد شد."

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرد که در نتیجۀ آن حدود ۱۴۰۰ نفر به شمول شهروندان خارجی در اسراییل کشته شدند. مقامات اسراییل همچنین تایید کرده اند که حماس ۲۲۲ نفر به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفته است. حماس تا حالا چهار گروگان را آزاد کرده است

اسراییل در یک اقدام انتقامجویانه حملات هوایی و توپخانه‌آی بر غزه آغاز کردند که تا اکنون به گفتهٔ وزارت صحت غزه، بیش از ۵۰۰۰ نفر به شمول بیش از ۲۰۰۰ کودک کشته و هزاران نفر دیگر زخمی شده اند.

چین که تا اکنون روابط خوب خود را با اسراییل حفظ کرده، از آرمان فلسطینی‌ها و ایجاد راه حل دو کشور مستقل نیز ابراز حمایت کرده است.

چین پنجشنبه گذشته از تصمیم ایالات متحده مبنی بر ویتو کردن قطعنامۀ شورای امنیت ملل متحد که خواستار "وقفۀ بشردوستانه" در تنش میان اسراییل و حماس بود، اظهار نارضایتی کرد.

واشنگتن گفته است که این قطعنامه را به دلیل این که در آن حق دفاع خودی اسراییل ذکر نشده بود، ویتو کرد.

شی جینپینگ، رییس جمهور چین، گفته است پیش از این که دامنۀ این تنش گسترده شده، از کنترول بیرون شده و سبب بحران‌های جدی بشری شود، باید از آن جلوگیری صورت گیرد.

در سال‌های اخیر روابط میان واشنگتن و بیجینگ روی مسایل مختلف تیره شده است. مناقشۀ تجارت دوجانبه، نقض حقوق اقلیت‌ها در چین، به ویژه مسلمانان اویغور در شین ژیانگ و وضع قوانین سختگیرانه چین بر هانگ کانگ از موضوعات جنجال برانگیز با ایالات متحده است.

موقف چین در برابر تایوان و حمایت امریکا از تایوان و مناقشه در آب‌های جنوب چین که چندین کشور منطقه بر آن ادعای مالکیت دارند، از عوامل عمدۀ دیگر تیرگی روابط میان دو اقتصاد بزرگ جهان است.

گروه

XS
SM
MD
LG