لینک های دسترسی

Breaking News

دپلوماتان پیشین امریکایی به پاکستان: افغان‌های واجد شرایط اسکان مجدد در امریکا را اخراج نکنید


حدود ۸۰ نفر از دپلوماتان پیشین امریکایی و نمایندگان سازمان‌هایی که در زمینۀ اسکان مجدد مهاجرین افغان در امریکا کار می‌کنند، با ارسال نامۀ سرگشاده به حکومت پاکستان، خواسته اند تا هزاران شهروند افغان که در چارچوب برنامه‌ اسکان مجدد به ایالات متحده، منتظر دریافت ویزۀ امریکا اند، از پاکستان اخراج نشوند.

حکومت پاکستان چندی پیش اعلام کرد که مهاجرین خارجی را که فاقد اسناد و مدارک اقامت بوده و غیر قانونی در آن کشور به سر می‌برند اخراج می‌کند که در این میان ۱.۷ میلیون مهاجر افغان نیز شامل اند. پاکستان به این مهاجرین تا اول نومبر وقت داده است که داوطلبانه پاکستان را ترک کنند، در غیر آن جبراً از آن کشور اخراج خواهند شد.

در نامۀ سرگشادۀ این دپلوماتان پیشین امریکایی و نهادهای کمک رسان به مهاجرین افغان ابراز نگرانی شده است که شماری از این افغان‌ها که از سلطه و انتقامجویی طالبان فرار کرده اند و برگشت آنان به افغانستان زندگی شان را به مخاطره می‌اندازد.

ملل متحد نیز هفتۀ گذشته با انتقاد از اخراج اجباری مهاجرین از پاکستان گفت که این اقدام نقض حقوق بشر است.

با اینحال، مقام‌های پاکستانی روز پنجشنبه ۱۹ اکتوبر (۲۷ میزان) یکبار دیگر تاکید کردند که فرصت از دست آن مهاجرینی می‌رود که غیرقانونی در پاکستان اقامت دارند، زیرا به گفتۀ آنان مهلت اول نومبر و خطر دستگیری و اخراج اجباری آنان نزدیک و نزدیک‌تر می‌شود.

از آنجاییکه ایالات متحده در افغانستان ماموریت و حضور دپلوماتیک ندارد، افغان‌هایی که واجد شرایط اسکان مجدد به ایالات متحده می‌شوند باید برای طی مراحل کار‌های شان به کشور سوم بروند که امریکا در آنجا سفارت داشته باشد. طی مراحل درخواست‌ها تا زمان گرفتن ویزۀ امریکا بین ۱۴ تا ۱۸ ماه طول می‌کشد.

هزاران شهروند افغانستان از بیش از دو سال به اینسو در پاکستان به سر برده و منتظر دریافت ویزۀ امریکا استند. تاخیر در طی مراحل درخواست‌های این افغان‌ها، آنان را در یک موقعیت به شدت آسیب‌پذیر قرار داده است. ویزای اقامت برخی از آنان منقضی شده و تا هنوز قادر به تمدید اقامت شان نشده اند و از سوی دیگر آنان افزون بر داشتن مشکلات اقتصادی، به خدمات صحی، آموزش و دیگر خدمات در پاکستان دسترسی ندارند.

در نامۀ سرگشاده عنوانی انوارالحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان، از وی تقاضا شده است که آن عده افغان‌هایی که پس از اگست ۲۰۲۱ وارد پاکستان شده اند، از آن کشور اخراج نشوند. طالبان در ۱۵ اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان مسلط شدند و تا پایان این ماه، تمام نیروهای امریکایی افغانستان را ترک کردند.

شان وان دیفر، رییس و بنیانگذار سازمان غیرانتفاعی "تخلیه افغان‌ها" گفت: "می‌خواهیم افغان‌ها بندانند که مردم نیرومند در ایالات متحده و امریکایی‌ها از سرتاسر این کشور در کنار آنان اند."

در نامۀ سرگشادۀ دپلوماتان امریکایی آمده است: "از پاکستان به خاطر پناه دادن به متحدان ما در پی خروج امریکا از افغانستان، قدردانی می‌کنیم، اما این تصمیم [خروج اجباری ۱.۷ میلیون مهاجر افغان] تنها هرج و مرج خلق کرده و وضعیت را خراب خواهد کرد. پاکستان را ترغیب می‌کنیم تا با ما در زمینۀ اسکان مجدد افراد واجد شرایط به ایالات متحده همکاری کند و آنان را به افغانستان نفرسد که در آنجا با تباهی قطعی روبرو می‌شوند."

در نامه آمده است که تصمیم اخراج افغان‌ها از پاکستان افرادی چون ترجمانان پیشین نظامیان امریکایی، خبرنگاران، رهبران زنان و دیگر گروه‌ها را متاثر می‌کند. نامه حاکی است: "چنین اخراج با سنت بشردوستانۀ پاکستان مطابقت نداشته و اگر دنبال شود، روابط پاکستان را با ایالات متحده به شدت متاثر کرده و به اعتبار پاکستان در بین جامعۀ بین‌المللی صدمۀ ماندگار وارد خواهد کرد."

افزون بر این، به گفتۀ این دپلوماتان و مقام‌های امریکایی، انجام این کار "غیرانسانی" است و نباید با یک همسایۀ آسیب‌پذیر چنین رفتاری صورت گیرد.

در نامه از حکومت پاکستان خواسته شده است تا درخواست سازمان بین‌المللی مهاجرت را منظور کرده و یک مرکز حمایت اسکان مجدد را در پاکستان ایجاد کند تا به افغان‌ها کمک کرده و واجد شرایط بودن آنان برای اسکان مجدد به امریکا را تایید کند.

گروه

XS
SM
MD
LG