لینک های دسترسی

Breaking News

وزرای گروه هفت از حملات بر نیروهای حافظ صلح ملل متحد در لبنان ابراز نگرانی کردند


وزرای دفاع گروه هفت (جی-۷) یا هفت اقتصاد بزرگ جهان روز شنبه ۱۹ اکتوبر (۲۸ میزان) در نشستی از حملات بر نیروهای حافظ صلح ملل متحد در لبنان اظهار نگرانی کردند.

وزرای دفاع ایتالیا، فرانسه، آلمان، بریتانیا، جاپان، کانادا و ایالات متحده نسبت به خطر تشدید تنش در شرق میانه، به‌ ویژه لبنان، ابراز نگرانی کردند.

این وزرا در بیانیه‌ای مشترک گفتند: "ما از رویدادهای اخیر در لبنان و خطر تشدید درگیری‌ها نگرانیم. ما نگرانی خود را از تهدید علیه امنیت نیروهای موقت حافظ صلح ملل متحد ابراز می‌کنیم."

ماموریت حافظ صلح سازمان ملل متحد در لبنان روز جمعه اعلام کرد که در روزهای اخیر تحت چندین حمله "عمدی" از سوی نیروهای اسراییلی قرار گرفته است و تلاش ها برای کمک به غیرنظامیان در روستاهای منطقه جنگی با گلوله باران اسراییل با مشکل مواجه شده است.

اندریا تنینتی، سخنگوی نیرو های موقت حافظ صلح ملل متحد در جنوب لبنان گفت: " ما چندین بار هدف قرار گرفته ایم. حد اقل پنج بار مورد حمله عمدی قرار گرفتیم. من فکر می‌کنم نقش نیروهای موقت حافظ صلح ملل متحد در حال حاضر مهم تر از همیشه است. ما باید اینجا باشیم."

این در حالی است که بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، به تاریخ ۱۳ اکتوبر (۲۳ میزان) ادعا کرد که حزب الله از محافظین صلح ملل متحد مستقر در جنوب لبنان به حیث ''سپرانسانی'' استفاده می‌کند و از انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحده، خواست آنان را از لبنان بیرون کند تا آسیب نبینند.

وزرای دفاع گروه ۷ همچنین از ایران خواستند که از حمایت از گروه‌های شبه‌نظامی مانند حماس و حزب‌الله خودداری کند.

در همین حال، رسانه‌های ایران گزارش دادند که عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران روز شنبه با نماینده‌ گروه حماس در ترکیه دیدار کرده است.

این نشست دو روز پس از آن برگزار شد که مقام‌های ارشد حکومت اسراییل و گروه حماس کشته شدن یحیی سنوار، رهبر جدید این گروه، را در عملیات نظامیان اسراییلی تایید کردند.

مارک روته، منشی عمومی ناتو و جوزسپ بوریل، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هر دو سخنان جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده را تکرار کردند که گفته بود مرگ سنوار می‌تواند فرصتی برای پایان دادن به درگیری‌ها باشد.

بوریل به خبرنگاران گفت: "مسلماً پس از کشته شدن یحیی سنوار، چشم‌انداز جدیدی باز است و ما باید از آن برای رسیدن به آتش‌بس، آزادی گروگان‌های باقی‌مانده و جستجوی دیدگاه سیاسی استفاده کنیم."

گروه

XS
SM
MD
LG