لینک های دسترسی

Breaking News

پروازهای بیشتر برای اخراج افغان‌ها از آلمان برنامه ریزی شده است – فایزر


عکس آرشیف از یک طیارهٔ خط هوایی لوفتانزای آلمان
عکس آرشیف از یک طیارهٔ خط هوایی لوفتانزای آلمان

ننسی فایزر، وزیر داخلهٔ آلمان روز یکشنبه ۱۵ سپتمبر (۲۵ سنبله) گفت که پروازهای بیشتری برای اخراج آن عده افغان‌ها از آلمان برنامه ریزی شده است که مرتکب تخلفات و جرایم جدی در آن کشور شده اند.

فایزر که یکجا با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، برای عقد توافقنامه‌هایی به اوزبیکستان سفر کرده است، مشخص نکرد که آیا اوزبیکستان در این زمینه با آلمان همکاری می‌کند یا نه. او گفت: "خواهیم دید که با کدام کشورها این کار را در هماهنگی انجام دهیم."

وزیر داخلهٔ آلمان مشخص نکرد که چه تعداد شهروند افغانستان باید از آلمان به کشورشان برگردانده شوند، اما وی در گذشته همواره تاکید کرده بود که برای آن عده مهاجران و پناهجویانی که مرتکب جرایم جدی می‌شوند، جایی در آلمان وجود ندارد.

برلین به تاریخ ۳۰ اگست اعلام کرد که اخراج آنعده شهروندان افغان را به افغانستان آغاز کرده است که در آلمان مرتکب جرایم شده اند. پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بر افغانستان حاکم شدند، آلمان اخراج مهاجران و پناهجویان افغان را متوقف کرده بود.

شولتز نیز پس از دیدار با شوکت میرضیایف، رییس جمهور اوزبیکستان، گفت که توافقنامه‌‌هایی میان دو کشور در زمینهٔ مهاجرت امضا شده است.

شولتز به پرسش خبرنگاران در این مورد جواب نداد که آیا توافقنامه‌های امضا شده میان آلمان و اوزبیکستان در برگیرندهٔ آن عده مهاجران افغان نیز می‌شود که به دلیل ارتکاب جرایم باید از آلمان اخراج شوند. اما گفت: "البته که گفتگوهای سری در مورد همکاری در عرصه‌های متعدد وجود دارد."

مجلهٔ اشپیگل در اواسط ماه جون گزارش داد که حکومت آلمان سرگرم مذاکره با اوزبیکستان است تا پناهجویان افغان را از طریق آن کشور به افغانستان اخراج کند.

صدراعظم آلمان همچنان گفت که کشورش توافقنامه‌ای را با تاشکند امضا کرده است که بر اساس آن کارگران ماهر اوزبیکستانی زمینهٔ کاررا در آلمان پیدا کنند.

شولتز گفت: "ما مهاجرت را برای کارمندان دارای استعداد عالی که در آلمان به آنان نیاز داریم، ممکن می‌سازیم تا از این طریق اقتصاد مان بتواند رشد کند."

حکومت آلمان هیچ گونه روابط مستقیم رسمی و دپلوماتیک با حکومت طالبان در افغانستان ندارد و نخستین پرواز در اواخر ماه اگست که در آن افغان‌ها از آلمان اخراج شدند، به وساطت قطر صورت گرفت.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG