لینک های دسترسی

Breaking News

آلمان: زنان افغان در حاکمیت طالبان در معرض شدیدترین نقض حقوق بشر قرار دارند


انالنا بایربوک، وزیر خارجۀ آلمان
انالنا بایربوک، وزیر خارجۀ آلمان

وزارت خارجۀ آلمان به مناسبت سه سالگی حاکمیت طالبان بر افغانستان گفته است که زنان و دختران این کشور تحت حاکمیت این گروه با شدیدترین نقض حقوق بشر قرار گرفته اند.

انالنا بایربوک، وزیر خارجۀ آلمان، ناوقت روز پنجشنبه ۱۵ اگست (۲۵ اسد) با نشر اعلامیه‌ای گفت که طالبان در سه سال پسین، هر روز امید میلیون‌ها زن و دختر افغان را برای زندگی بهتر و آزادی بیشتر از بین برده‌اند.

به گفتۀ بیرباک، با حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان، نیمی از جمعیت آن کشور از رفتن به مکتب محروم شده و آنان به تنهایی نمی‌توانند از خانه بیرون شوند، کار کنند، به شفاخانه بروند و یا آواز بخوانند.

در اعلامیه آمده است: "زندگی برای بسیاری از زنان و دختران در افغانستان مانند زندگی در حبس خانگی است."

این مقام حکومت آلمان بر پشتیبانی کشورش از مردم افغانستان به ویژه زنان تاکید کرده و افزوده که آنان همواره در کنار زنان و دختران افغان و همچنان دیگر کسانی که توسط طالبان در افغانستان تهدید می‌شوند، می‌ایستند.

وزیر خارجۀ آلمان همچنان از ادامۀ کمک‌های بشردوستانه به شمول کمک‌های غذایی و بهداشتی به مردم افغانستان اطمینان داده است. آلمان پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان نقش مهمی در تخلیۀ افغان‌های در معترض خطر ایفا کرده و وزارت خارجۀ این کشور گفته است که در این مدت، تا اکنون ۳۴هزار نفر از افغانستان به آن کشور منتقل شده‌اند.

در اعلامیه آمده است: "سال گذشته، اتحادیه اروپا - از جمله آلمان - تحریم‌هایی را بر شخصیت‌های کلیدی رژیم طالبان در پاسخ به خشونت‌های مبتنی بر جنسیت اعمال کرد. او افزود: "ما به تلاش‌های خود کوتاه نخواهیم آمد."

بیرباک تاکید کرده تقریباً همه کشورهای جهان توافق دارند تا زمانی که طالبان تعهدات بین‌المللی افغانستان را رعایت نکنند، مورد پذیرش جامعۀ بین المللی قرار نخواهند گرفت.

حکومت طالبان در سه سال گذشته، محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر زنان و دختران در این کشور وضع کرده‌اند. این گروه آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی و کار آنان در اداره‌های دولتی را به جز از سکتورهای معدود منع کرده است.

علاوه بر این، منع کار زنان در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، منع رفتن زنان به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌های زنانه بخشی از این محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان اند.

با وجود چنین وضعیتی، مقامات طالبان بارها مدعی شده‌اند که حقوق زنان در چارچوب شرعی تامین است.

گروه

XS
SM
MD
LG