لینک های دسترسی

Breaking News

افغان‌های معروض به خطر را فراموش نکنید – سازمان‌های آلمانی


عکس آرشیف از جریان عملیات تخلیۀ نظامی در افغانستان در اگست ۲۰۲۱
عکس آرشیف از جریان عملیات تخلیۀ نظامی در افغانستان در اگست ۲۰۲۱

هشت سازمان غیرحکومتی در آلمان ضمن هشدار از پیامدهای ناگوار ناشی از پایان یافتن احتمالی برنامۀ پذیرش افغان‌های معروض به خطر در آلمان، گفته اند که این افغان‌ها نباید به فراموشی سپرده شده و به حال خود رها شوند.

این سازمان‌ها به شمول کابل لوفتبروکه، ماموریت لایفلاین و کمیتۀ بین‌المللی نجات با نشر اعلامیۀ مشترک، از توقف احتمالی تمویل برنامۀ پذیرش افغان‌های معروض به خطر در سال آینده ابراز نگرانی کرده اند.

در آستانۀ تلاش‌ها برای تصویب بودجۀ فدرال سال ۲۰۲۵ آلمان، این سازمان‌ها گفته اند که این آخرین مهلت برای تمویل و تضمین تداوم این برنامه است.

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ در افغانستان به قدرت رسیدند، حکومت آلمان برنامۀ پذیرش افغان‌های معروض به خطر را روی دست گرفت، اما اکنون آیندۀ این برنامه معلوم نیست.

در حال حاضر هزاران افغان در چارچوب این برنامه منتظر اند که به آلمان منتقل شوند، اما انتقال آنان به این کشور بستگی به تامین هزینۀ مالی دارد.

شماری از سیاست‌مداران حکومت ایتلافی بر سر اقتدار آلمان، با درنظر داشت اینکه افغان‌ها در حال حاضر بزرگترین گروه پناهجویان در آن کشور اند، به تمدید این برنامه بی‌میلی نشان داده اند.

قرار بود در دو سال گذشته که این برنامه روی دست گرفته شده است، ماهانه ۱۰۰۰ افغان به آلمان منتقل شوند، اما به گونۀ اوسط هر ماه ۶۸۲ افغان معروض به خطر اجازۀ ورود به آن کشور یافته اند.

افزون بر این، طی مراحل نهایی درخواست‌های پذیرفته شده، از ماه جولای ۲۰۲۴ به اینسو متوقف شده است.

این هشت سازمان هشدار داده اند که "پایان زودهنگام و نامنظم این برنامۀ اساسی پذیرش به این معنی خواهد بود که افراد مشخص معروض به خطر در افغانستان به حال خودشان رها می‌شوند."

بر اساس گزارش رسانه‌ها، پس از حاکم شدن طالبان بر افغانستان تا ماه مارچ ۲۰۲۴ حدود ۳۳هزار شهروند افغان، به ویژه آنانیکه در معرض خطر انتقامجویی و پیگرد طالبان بوده اند، از افغانستان به آلمان منتقل شده اند که در این میان ۲۰هزار نفر از همکاران نیروها و موسسات آلمانی و اعضای خانواده‌های آنان شامل اند.

گروه

XS
SM
MD
LG