لینک های دسترسی

Breaking News

بریتانیا ممکن درخواست پناهندگی صدها منسوب اردوی پیشین افغانستان را بپذیرد


صدها نفر از نیروهای خاص اردوی ملی حکومت پیشین افغانستان که در کنار نیروهای بریتانیایی با طالبان جنگیده اند و اکنون با خطر مرگ مواجه اند، ممکن به زودی در بریتانیا پذیرفته شوند.

هزاران نفر از نیروهای خاص افغان که در ماموریت‌های خیلی خطرناک در جریان جنگ وظیفه انجام دادند، پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، خواهان پناهندگی در بریتانیا شدند.

اما پس از آن که درخواست‌های شان توسط مقامات بریتانیایی به دلیل عدم موجودیت شواهد و مدارک خدمت شان با نیروهای بریتانیایی، رد شد، یا در افغانستان در خفا به سر می‌برند یا هم به پاکستان فرار کرده اند.

اکنون، امید تازه به درخواست‌های حدود ۵۰۰ تن از اعضای نیروهای ویژهٔ پیشین افغان در حالی داده شده که حکومت بریتانیا به ۲۵ در صد درخواست‌های رد شده، دوباره رجوع کرده است.

لوک پولارد، وزیر دفاع بریتانیا روز دوشنبه ۱۴ اکتوبر (۲۳ میزان) در جریان مناظرهٔ پارلمانی گفت: "مقامات اکنون پرداخت‌هایی را که از سوی حکومت بریتانیا به اعضای قطعات خاص افغان شده بود تایید کرده اند... و برای برخی از افراد این پرداخت‌ها بیانگر روابط استخدام مستقیم است."

پولارد افزود که روند مرور و ارزیابی درخواست‌های پناهندگی نیروهای افغان جریان دارد.

اعضای پیشین نیروهای خاص بریتانیایی از این اقدام حکومت استقبال کرده اند.

کرس راین، عضو پیشین نیروهای خاص بریتانیا گفت که شمار زیادی از نیروهای خاص حکومت پیشین افغانستان، اکنون با خطر مرگ از سوی طالبان مواجه اند.

راین به نشریهٔ میل‌آنلاین گفت: "این یک اقدام خوب است. اگر گاهی بار دیگر در چنین وضعیتی قرار بگیریم، نیروهای محلی پیش از درخواست حفاظت از بریتانیا دوباره فکر خواهند کرد زیرا حکومت بریتانیا آنان را ناامید کرده بود."

او افزود که ممکن این نیروها و ترجمانان افغان زندگی سربازان بی‌شمار بریتانیایی را نجات داده باشند و یگانه راه بازپرداخت به قربانی‌های آنان، پذیرفتن شان و دادن پناهگاه امن به آنان است.

قطعات خاص ۴۴۴ و ۳۳۳ نیروهای اردوی ملی به دلیل، شجاعت، صداقت و موثریت شان، در میان سایر نیروهای افغان از شهرت خاصی برخوردار بودند.

در ماه اگست سال ۲۰۲۱، زمانی که طالبان کنترول افغانستان را در دست گرفتند، قطعهٔ ۳۳۳ نیروهای خاص افغان در کابل باقی ماند و در هوتل بارون از شهروندان بریتانیا در حالی حفاظت کرد که آنان تلاش داشتند از افغانستان بیرون شوند.

پس از آن که پاکستان روند اخراج مهاجران بدون اسناد افغان را آغاز کرد که شمار زیادی از نیروهای پیشین افغان نیز در آن شامل بود، بحث‌هایی در پارلمان بریتانیا در مورد پذیرفتن یا عدم پذیرش این نیروها، آغاز شد.

حکومت پیشین محافظه‌کار بریتانیا در ماه فبروری گفت که حدود ۲۰۰۰ درخواست پناهندگی افغان‌ها را دوباره ارزیابی می‌کند.

زمان‌گیری طی مراحل این درخواست‌ها نیز انتقادات شدید جامعهٔ نظامی بریتانیا را در قبال داشت.

وزیردفاع بریتانیا گفت زمانی که برای مرور طرح "پالیسی اسکان و کمک به افغان‌ها" صرف شده است "مایهٔ تاسف و نگرانی عمیق" است.

او افزود که روند امضای درخواست‌های پناهندگی نیروهای خاص‌ افغان را که واجد شرایط شناخته شده اند، از قبل آغاز کرده است.

این مطلب بر اساس گزارش نشریهٔ دیلی‌میل تهیه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG