لینک های دسترسی

Breaking News

سوریه: در حملات هوایی اسراییل کم از کم هفت غیرنظامی در دمشق کشته شدند


حکومت سوریه روز سه‌شنبه هشتم اکتوبر (۱۷ میزان) گفت که حملات هوایی اسراییل بر دمشق، پایتخت آن کشور، سبب کشته شدن کم از کم هفت غیرنظامی شده است.

وزارت دفاع سوریه گفته است که این حمله بر یک ساختمان رهایشی و تجارتی در ساحهٔ المزه در دمشق صورت گرفته و کشته شدگان شامل زنان و کودکان اند. این وزارت گفته است که سفارت‌ها و مقر‌های امنیتی در ساحهٔ المزه موقیعت دارند.

به گفتهٔ این وزارت، آمار کشته شدگان اولیه است و تیم‌های نجات هنوز هم در جستجوی نجات افرادی اند که احتمالاً در زیر آوار گیر مانده‌اند.

اما دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا گفته است که اسراییل ساختمانی را هدف قرار داده است که بیشتر مقامات ارشد سپاه پاسداران ایران و عمال حزب‌الله از آن استفاده می‌کردند.

رامی عبدالرحمان، رییس دیدبان حقوق بشر سوریه،‌ گفته است که در این حمله نه نفر به شمول پنج غیرنظامی که شامل یک کودک می‌شود، کشته شده‌اند.

به گفتهٔ عبدالرحمان، کم از کم، دو خارجی در این حمله کشته شده اند، اما در مورد هویت آنان جزییاتی ارایه نکرده است.

در همین حال، سفارت ایران در دمشق، گفته است که هیچ یک از کشته شدگان ایرانی نیستند.

وزارت خارجه سوریه این حمله را با "شدیدترین الفاظ محکوم کرد" و آن را "جنایت وحشیانه علیه غیرنظامیان بی‌دفاع" خواند. این وزارت همچنین خواهان "اقدامات فوری" برای متوقف کردن اسراییل از کشاندن منطقه "به رویارویی که پیامدهای فاجعه‌باری خواهد داشت" شد.

عادل حبیب، ۶۱ ساله، که در این ساختمان زندگی می کند، می‌گوید که حمله آنقدر پرقدرت بود که گویی مانند "روز قیامت" بود.

حبیب گفت: "من در راه خانه بودم که انفجار رخ داد و ارتباطات و برق قطع شد و دیگر نتوانستم با خانواده‌ام تماس بگیرم. این طولانی‌ترین پنج دقیقهٔ زندگی‌ام بود که تا اینکه صدای همسرم، کودکان و نواسه‌هایم را شنیدم."

تلویزیون دولتی سوریه گفت که این حمله خسارات "گسترده" وارد کرده است. در همین حال،
یک خبرنگار خبرگزاری فرانس گفت که سه طبقه اول ساختمان ویران شده و کم از کم ۲۰ موتر در اثر ریزش آوار آسیب دیده‌اند.

هفته گذشته دیدبان حقوق بشر سوریه گفت که در حملۀ اسراییل به المزه چهار نفر از جمله داماد حسن نصرالله، رهبر فقید گروه حزب‌الله لبنان، کشته شده است. حسن نصرالله نیز به تاریخ ۲۷ سپتمبر در حملهٔ هوایی اسراییل در بیروت، پایتخت لبنان، کشته شد.

مقامات اسراییل به ندرت در مورد حملات خود در سوریه تبصره می‌کند، اما بار‌ها گفته‌اند که به دشمن سرسخت خود، ایران، اجازه نمی‌دهند که حضور خود را در آن کشور گسترش بدهد.

ایران و حزب‌الله لبنان از جمله مهم‌ترین متحدان حکومت سوریه در جنگ داخلی آن کشور بوده‌‌اند که از آن بیش از یک دهه سپری می‌شود.

پس از آنکه اسراییل حملات هوایی خود را در لبنان تشدید کرد،‌ در دو هفتهٔ گذشته بیش از ۴۰۰ هزار شهروندان سوریه که در لبنان مهاجر بودند،‌ وارد سوریه شده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG