لینک های دسترسی

Breaking News

در خشونت‌های تازه در پاکستان بیش از ۶۰ نفر کشته شدند 


مقامات پاکستانی روز دوشنبه ۲۶ اگست (پنجم سنبله) گفتند که در جریان حملات تندروان جدایی طلب بر حوزه‌های پولیس، خطوط قطار آهن و شاهراه‌ها در ایالت بلوچستان، بیش از ۶۰ نفر کشته شده اند.

مقامات گفته اند که اردوی این کشور عملیات انتقامجویانه را در این ایالت آغاز کرده است.

محسن نقوی، وزیر داخلهٔ پاکستان، گفت که این حملات از قبل برای ایجاد هرج و مرج در پاکستان طرح‌ریزی شده بود.

او گفت که نیروهای امنیتی پاکستان در جریان عملیات‌ها ۱۲ تندرو را کشتند.

اما اردوی پاکستان گفته است که در این جریان، ۱۴ نفر از منسوبین اردو و پولیس و ۲۱ تندرو کشته شده اند.

امروز مصادف با سالگرد کشته شدن اکبر بوگتی، رهبر ملی‌گرای بلوچ، است. او در سال در سال ۲۰۰۶ توسط نیروهای امنیتی پاکستان کشته شد.

پیش از این، نجیب الله کاکر، یک مقام بلند‌پایهٔ حکومتی گفته بود که در شهرک موسی‌خیل بین ۳۰ تا ۴۰ مرد مسلح، ۲۲ وسایط نقلیه را در شاهراهی که پنجاب را به بلوچستان وصل می‌کند، یکی پی دیگر توقف دادند و "وسایطی که راهی پنجاب بودند یا از پنجاب میامدند را تلاشی کردند و افراد متعلق به ایالت پنجاب را شناسایی کرده و به گلوله بستند."

در یکی از آن حملات، ده‌ها تندرو موترهای مسافربری را در یک شاهراه که از بلوچستان می‌گذرد، توقف دادند و ۲۳ نفر را به ضرب گلوله کشتند. این یکی از مرگبارترین حملات در چند سال اخیر در منطقه پنداشته می‌شود.

مقامات افزوده اند که در این حملات تندروان ده‌ها واسطه را به آتش‌ کشیده اند.

شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، این حملات را "تروریستی" خوانده و آنرا تقبیح کرد.

اردوی آزادی‌بخش بلوچستان با نشر اعلامیه‌ای مسوولیت این حملات شب‌هنگام را بر عهده گرفته و گفته است که افراد این گروه تنها نیروهای امنیتی را هدف قرار داده اند.

این گروه در یک بیانیهٔ جداگانه که صبح دوشنبه نشر شد، به بلوچ‌ها هشدار داد که از شاهراه‌ها دور باشند، زیرا جنگ آنان "در مقابل اردوی اشغالگر پاکستانی" است.

مقامات دولتی گزارش داده اند که این حملات مرگبار در سه ساحهٔ فقیرنشین ایالت بلوچستان راه اندازی شد، جاییکه نیروهای امنیتی سرگرم مبارزه با خشونت‌های فرقه‌ای، قومی و جدایی طلبان اند.

در یک حملهٔ دیگر، تندروان یک پل ریل را در نزدیکی ناحیهٔ بولان منهمدم کردند.

جاوید بلوچ، یک مقام بلند‌پایهٔ دولتی در این شهرک گفت که در نزدیکی محل رویداد شش جسد یافت شده است، اما او در این مورد معلومات بیشتر ارایه نکرد.

مقامات در پاکستان همچنان از کشته شدن ۱۰ نفر به شمول چهار افسرشبه‌نظامی و یک منسوب پولیس، در ناحیهٔ کلات بلوچستان خبر دادند.

نبی بخش، عضو قوای شبه‌نظامی لیوایس پاکستان، گفت که افراد مسلح بر یک هوتل یورش بردند و یک بزرگ قومی را که با نیروهای امنیتی ارتباط داشت، هدف قرار دادند.

بلوچستان کم نفوس ترین ایالت اما سرشار از منابع طبیعی و منرال‌‌ها است. بلوچ‌ها از دیر زمان شکایت دارند که از عواید بلوچستان سهم منصفانه به آنان داده نمی‌شود و این نارضایتی سبب قیام و شورشگری بیش از ده گروه جدایی طلب بلوچ بر ضد حکومت پاکستان شده است.

جدایی طلبان بلوچ در سال‌های اخیر حملات شان را افزایش داده اند.

اردوی آزادی‌بخش بلوچستان بیشتر نیروهای امنیتی پاکستان را هدف قرار می‌دهند و مسوولیت اکثر حملاتی که در آن به غیرنظامیان آسیب می‌رسد را هیچ گروهی بر عهده نمی‌گیرد.

بر اساس معلومات انستیتیوت مطالعات امنیت و منازعه، سال گذشته در بلوچستان تندروان دست‌کم ۱۷۰ حمله را راه اندازی کردند که در آن ۱۵۱ غیرنظامی و ۱۱۴ تن از نیروهای امنیتی کشته شدند.

گروه

XS
SM
MD
LG