لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش: تشدید درگیری میان اسراییل و حزب‌الله متضمن رنج و ویرانی بیشتر در اسراییل و لبنان است


انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد
انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، روز جمعه ۲۱ جون (اول سرطان) با ابراز نگرانی هشدار داد که تشدید جنگ میان اسراییل و حزب‌الله لبنان، وضعیت دو کشور را به سمت فاجعه خواهد کشاند.

گوتیرش در شورای امنیت ملل متحد خطاب به اسراییل و حزب‌الله لبنان گفت:‌ ''هر گونه تشدید درگیری میان اسراییل و حزب‌الله فقط تضمین کننده رنج و ویرانی بیشتر در جوامع لبنان و اسراییل خواهد بود.''

این عالیترین مقام ملل متحد بخشی از سخنرانی خود در شورای امنیت ملل متحد را در رسانه اجتماعی ایکس منتشر کرده و هشدار داده است که افزایش تنش میان اسراییل و حزب‌الله لبنان، به طور بالقوه منتج به فاجعه در منطقه و جهان خواهد شد.

گوتیرش در مورد افزود:'' و [تشدید درگیری میان اسراییل حزب‌الله] و پیامدهای بالقوه فاجعه بارتر برای منطقه و جهان [به وجود می‌آورد]. زمان دلیل و عقلانیت است.''


او تاکید کرد که حتا ''یک اقدام عجولانه و خطای محاسباتی'' می‌تواند سبب ''فاجعه‌ای فرامرزی و فراتر از تصور'' شود. منشی عمومی این سازمان همچنین گفت که نیروهای حافظ صلح ملل متحد در منطقه مستقر شده‌اند و مصروف فعالیت برای کاهش تنش‌ها و جلوگیری از بروز ''خطای محاسباتی'' میان اسراییل و حزب‌الله لبنان هستند.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته مقامات این کشور، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه تا اکنون باعث کشته شدن کم و بیش ۳۷ هزار و ۴۰۰ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

گوتیرش علاوه کرد: ''مردم منطقه و جهان نمی‌توانند شاهد تبدیل شدن لبنان به غزه‌ای دیگر باشند.''

نگرانی گوتیرش چهار روز پس از آن بیان شد که اردوی اسراییل روز سه‌شنبه گفت که با تشدید درگیری فرامرزی با گروه حزب‌الله و آرامش نسبی در نوار غزه، پلان تهاجمی در مورد لبنان ''تایید و تصویب'' شده است.

اردوی اسراییل با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پس از نشست فرماندهان در مورد ارزیابی وضعیت ''پلان عملیات تهاجمی در لبنان تایید و تصویب شد".

پلان عملیات تهاجمی اسراییل در لبنان پس از آن تصویب شد که اسراییل کتز، وزیر خارجه اسراییل، حزب‌الله لبنان را به نابودی در یک ''جنگ تمام عیار'' تهدید کرد.

کتز با نشر اعلامیه‌ای گفت: ''در یک جنگ تمام عیار، حزب الله نابود خواهد شد و لبنان ضربه شدیدی خواهد دید.''

در واکنش به این اعلام اسراییل، حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان، هشدار داده است که اگر جنگ میان اسراییل و حزب‌الله آغاز شود، هیچ جایی در اسراییل از حملات میزایلی و طیاره‌های بی‌سرنشین (درون‌های) این گروه در امان نخواهد ماند.

نصرالله روز چهارشنبه در یک خطابۀ تلویزیونی گفت که اگر رویارویی‌های پراکنده کنونی به جنگ تمام عیار میان حزب‌الله و اسراییل مبدل شود، این گروه اهداف متعددی را در اسراییل آماج حملات دقیق قرار خواهد داد.

نصرالله گفت: "اکنون ما تسلیحات جدید داریم، اما نمی‌گویم که آن چه تسلیحاتی اند...دشمن به خوبی می‌داند که ما خود را برای بدترین حالت آماده کرده ایم...و اینکه هیچ جایی...از راکت‌های ما در امان نخواهد بود."

گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق میانه که در جریان سال‌های متمادی و حتا دهه‌ها رشد کرده اند، خود را "محور مقاومت" علیه نفوذ اسراییل و ایالات متحده در منطقه می‌خوانند که حزب‌الله لبنان، حماس و شورشیان حوثی یمن بخشی از آن اند.
بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG