لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل: پلان عملیات تهاجمی بر لبنان 'تایید و تصویب' شد


آتش‌سوزی در مرز میان اسراییل و لبنان پس از تبادل آتش میان حزب الله لبنان و اسراییل
آتش‌سوزی در مرز میان اسراییل و لبنان پس از تبادل آتش میان حزب الله لبنان و اسراییل

اردوی اسراییل روز سه‌شنبه ۱۸ جون (۲۹ جوزا) گفت که با تشدید درگیری فرامرزی با گروه حزب‌الله و آرامش نسبی در نوار غزه، پلان تهاجمی در مورد لبنان ''تایید و تصویب'' شده است.

جنگ در نوار غزه تنش‌های منطقه‌ای را افزایش داده و نیروهای اسراییلی و حزب‌الله لبنان که از متحدان حماس است، تقریباً هر روز تبادل آتش می‌کنند. گروه‌های حزب‌الله لبنان و حماس هر دو از حمایت ایران برخوردار‌اند.

اردوی اسراییل با نشر اعلامیه‌ای گفته است که پس از نشست فرماندهان در مورد ارزیابی وضعیت ''پلان عملیات تهاجمی در لبنان تایید و تصویب شد".

پلان عملیات تهاجمی اسراییل در لبنان پس از آن تصویب شد که اسراییل کتز، وزیر خارجه اسراییل، حزب‌الله لبنان را به نابودی در یک ''جنگ تمام عیار'' تهدید کرد.

کتز با نشر اعلامیه‌ای گفت: ''در یک جنگ تمام عیار، حزب الله نابود خواهد شد و لبنان ضربه شدیدی خواهد دید.''

پیش از این هشدار‌ها، اسراییل در آخر هفته اعلام کرد که در جریان تعطیلات عید قربان، عملیات نظامی روزمره خود را در شهر رفح، واقع در جنوب نوار غزه، ''توقف'' می‌دهد و فراهم‌آوری کمک‌‌های بشردوستانه را تسهیل می‌کند.

با اینحال، شاهدان در مناطق مرکزی غزه گفته‌اند که صدای فیر مرمی و پرتاب توپخانه را در نزدیکی کمپ مهاجرین النصيرات شنیده‌اند که در اثر آن، دست‌کم ۱۳ نفر در دو حمله جداگانه-یک خانه رهایشی و یک ساختمان تجارتی- کشته شدند.

مقامات شفاخانه العوده واقع در غزه گفته‌اند که در نتیجه حملات هوایی اسراییل به مناطق مختلف در مرکز و جنوب نوار غزه، اجساد شش نفر و ۱۵ زخمی به آن شفاخانه منتقل شدند.

شاهدان و رسانه‌های حماس نیز از حملات توپخانه‌ای و درگیری در سایر مناطق مرکزی و شمالی غزه خبر داده‌اند.

اردوی اسراییل نیز با نشر اعلامیه‌ای روز سه‌شنبه گفت که عملیات نظامی آن در مناطق مرکزی و جنوبی به شمول شهر رفح که با مصر هم‌مرز است، ادامه یافت.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته مقامات این کشور، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه تا اکنون باعث کشته شدن بیش از ۳۷ هزار و ۳۷۲ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG