لینک های دسترسی

Breaking News

شمار تلفات زایران کعبه از مرز ۱۰۸۰ نفر گذشت


کم و بیش دو میلیون زایر در مراسم حج امسال شرکت کرده بودند.
کم و بیش دو میلیون زایر در مراسم حج امسال شرکت کرده بودند.

خبرگزاری فرانس‌پرس روز پنجشنبه ۲۰ جون (۳۱ جوزا)، گزارش داد که شمار تلفات ناشی از گرمای شدید در مراسم حج امسال در عربستان سعودی، به مرز ۱۱۰۰ نفر نزدیک شده و بر اساس این گزارش اکثر قربانیان، زایرانی بودند که ثبت نام نشده بودند.

یک دپلومات عرب گفته است که در میان تلفاتی که شمار آن روز پنجشنبه اعلام شد، ۵۸ زایر مصری نیز شامل اند. او افزود که تا حال از ۶۵۸ مصری که در مراسم حج امسال جان باختند، ۶۳۰ نفر شان ثبت نام نشده بودند.

تا کنون ده کشور جهان، از جان باختن ۱۰۸۱ شهروند خود در مراسم حج امسال خبر داده اند. این رقم در اعلامیه های رسمی دپلوماتان این کشور ها، گنجانیده شده بود.

مراسم حج که زمان آن بر اساس تقویم قمری اسلامی تعین می‌شود، امسال با تابستان بی‌نهایت گرم عربستان سعودی مصادف شده است. در این هفته، شدت گرمی هوا در صحن کعبه و اطراف آن تا ۵۱.۸ درجه سانتی‌گراد به ثبت رسید.

طبق یک مطالعه که توسط عربستان سعودی صورت گرفت و محتوای آن، ماه گذشته به نشر رسید، گرمای هوا در هر دهه در عربستان سعودی تا ۰.۴ درجه سانتیگراد بیشتر خواهد شد.

سالانه، هزاران زایر می‌کوشند تا به دلیل گزاف بودن قیمت دریافت جواز رسمی حج، مراسم حج را از طرق غیرقانونی، به جا بیاورند. مقامات عربستان سعودی گزارش دادند که صدها زایر ثبت نام نشده را در طول این ماه شناسایی کردند، اما به نظر می‌رسد که هنوز هم برخی از این دسته زایران، در عربستان حضور دارند.

این زایران به دلیل اینکه ثبت نام نشده اند، به بخش های دارای ایرکندیشن و هوای سرد، دسترسی ندارند. این مکان‌ها برای زایران ثبت نام شده در طول انجام فریضۀ حج و نماز، برای نجات از گرمی هوا، آماده شده است.

در میان تلفات، علاوه بر زایران مصری، شهروندان سایر کشورها نیز شامل اند. وزارت اوقاف اندونیزیا از مرگ ۱۸۳ زایر آن کشور و مقامات در پاکستان از جان باختن ۵۸ زایر پاکستانی در مراسم حج خبر داده اند.

کشورهای مالیزیا، هند، اردن، ایران، سنیگال، تونس، سودان و منطقه نیمه خودمختار کرد در عراق، نیز جان باختن اتباع شان را در مراسم حج امسال، تایید کردند.

دو دپلومات به فرانس‌پرس گفتند که مقامات عربستان سعودی به تدفین اجساد زایران پرداختند و سفارت ها می‌کوشند تا با خانواده‌های قربانیان در تماس شده و خبر درگذشت عزیزان شان را به آنان بدهند.

مراسم حج، در طول سال‌های گذشته نیز صحنه وقوع واقعات ناگوار مانند لگدمال شدن زایران در ازدحام و وقوع حریق بود. در سال ۲۰۱۵، در مراسم سنگ زدن بر شیطان در منا، حدود ۲۳۰۰ زایر به دلیل ازدحام جمعیت، زیر پا شده و جان باختند.

مقام‌های عربستان سعودی گفته اند که در مناسک حج امسال، حدود دو میلیون زایر شرکت کرده است که ۱.۶ میلیون آن زایرانی اند که از خارج به عربستان سفر کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG