لینک های دسترسی

Breaking News

عربستان سعودی و ایران تمرینات مشترک نظامی را راه اندازی کردند 


تمرینات نیروهای ایرانی
تمرینات نیروهای ایرانی

وزارت دفاع عربستان سعودی روز چهارشنبه ۲۳ اکتوبر (دوم عقرب) گفت که این کشور شاهی با ایران و چند کشوردیگر در خلیج عمان تمرینات نظامی مشترک را انجام داد.

این دو رقیب شرق میانه که از مدت‌ها به اینسو از طرف‌های مخالف در تنش‌های سراسر منطقه حمایت می‌کردند، در سال ۲۰۱۶ روابط دپلوماتیک خود را قطع کردند.

اما روابط این ریاض و تهران سال گذشته در پی میانجی‌گری چین دوباره آغاز شد.

ترکی المالکی، سخنگوی اردوی عربستان گفت: "نیروی بحری شاهی عربستان اخیراً تمرینات مشترک بحری را با نیروی بحری ایران در کنار سایر کشورها در خلیج عمان به پایان رسانیدند."

این درحالی است که ایسنا، خبرگزاری دانش‌جویان ایران، روز دوشنبه از طرح راه اندازی تمرینات نظامی مشترک میان دو کشور در بحیرهٔ سرخ خبر داده بود.

ایسنا به نقل از شهرام ایرانی، جنرال نیروهای بحری ایران گزارش داده که گفته است عربستان سعودی از تهران خواسته بود تا تمرینات مشترک نظامی را در بحیرهٔ سرخ سازماندهی کند.

اما مالکی امروز گفت که در حال حاضر تمرینات بیشتر نظامی در نظر گرفته نشده است.

این رسانهٔ ایرانی روز یکشنبه گزارش داد که این کشور در کنار روسیه و عمان و شش کشور ناظر از جمله عربستان سعودی، بخشی از تمرینات نظامی در شمال اقیانوس خواهد هند بود.

از ماه نومبر به اینسو، شورشیان حوثی یمن که از حمایت ایران برخوردار اند، حملاتی را علیه کشتی‌ها در بحیرهٔ سرخ و خلیج عدن به راه انداخته‌ اند که به گفته آن‌ها در همبستگی با فلسطینی‌ها در جریان جنگ اسراییل و حماس انجام می‌شود.

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۵ به اینسو، ماه‌ها پس از تصرف صنعا، پایتخت یمن، با ایتلاف به رهبری عربستان سعودی می‌جنگند و دولت یمن که رسمت بین المللی دارد را به عقب نشینی به جنوب وادار کرده اند.

عربستان سعودی که از دولت رسمی یمن حمایت می‌کند تلاش دارد خود را از جنگ در همسایگی‌اش برهاند.

گروه

XS
SM
MD
LG