لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: مذاکرات جاری ممکن آخرین فرصت برای آتش‌بس در غزه باشد 


انتونی بلینکین، وزیر خارجهٔ ایالات متحده
انتونی بلینکین، وزیر خارجهٔ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، امروز ۱۹ اگست (۲۹ اسد) از اسراییل و حماس خواست تا مذاکرات جاری را از مسیر آن منحرف نسازند زیرا به گفتهٔ وی ممکن این "آخرین فرصت" برای دست‌یابی به توافق آتش‌بس در غزه و رهایی گروگانان باشد.

بلینکن که سرگرم سفر به منطقه است، افزود که به هدف نهایی کردن این توافق به اسراییل آمده است. پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر اسراییل، این نهمین بار است که وزیر خارجهٔ ایالات متحده به منطقه سفر می‌کند.

بلینکن پس از ملاقات با آیزک هرتزوگ، رییس جمهور اسراییل گفت: "این لحظهٔ سرنوشت ساز است-- ممکن بهترین و شاید آخرین فرصت برگشت دادن گروگانان به خانه‌های شان، آتش‌بس و قرار دادن همگان در مسیر بهتر صلح و امنیت پایدار."

وزیر خارجهٔ ایالات متحده همچنان در بیت المقدس با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل نیز ملاقات کرد. او سپس به قاهره می‌رود، جاییکه انتظار می‌رود مذاکرات آتش‌بس از سرگرفته شود.

اسراییل و حماس همدیگر را به تاخیر برای رسیدن به یک توافق، متهم می‌کنند.

بلینکن افزود که واشنگتن در تلاش است تا اطمینان حاصل کند که تنش‌ها تشدید نشود، هیچ گونه تحریکی وجود نداشته باشد، هیچ اقدامی وجود نداشته باشد که به هر طریقی بتواند طرفین را از رسیدن به این توافق دور کند.

او اضافه کرد: "زمان آن است که این کار انجام شود. زمان آن است تا اطمینان حاصل شود که هیچ طرفی هیچ اقدامی را روی دست نگیرد که سبب انحراف این روند شود."

مذاکرات که برای ماه‌ها میان میانجی‌گران ایالات متحده، مصر و قطر جریان داشت، نتوانست به یک توافق آتش‌بس منتج شود.

پس از ملاقات دوحه، ایالات متحده پیشنهاد تازه را به میانجی‌گران ارایه کرد، اما حماس گفت که این پیشنهاد شامل شرایطی است که نتنیاهو خواهان آن است و این گروه آنرا نخواهد پذیرفت.

حماس خواهان آتش‌بس دایمی و خروج کامل نیروهای اسراییل از غزه است، اما اسراییل می‌گوید که نیروهایش باید در موقعیت‌های استراتیژیک حضور داشته باشند.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد و به گفته مقامات اسراییلی، تندروان حماس در آن حمله کم و بیش ۱۲۰۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، گفته است که تعداد کشته شدگان حملات اسراییل به بیش از ۴۰هزار و آمار زخمی شدگان به بیش از ۹۲۴۰۰ نفر رسیده است.

گروه

XS
SM
MD
LG