لینک های دسترسی

Breaking News

قطر: ۱۳ گروگان اسراییلی و ۳۹ زندانی فلسطینی 'امشب ' آزاد می‌شوند


مقامات قطر روز شنبه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) اعلام کردند که گروه حماس شنبه شب به وقت محل ۱۳ گروگان اسراییلی را در ازای آزادی ۳۹ فلسطینی از زندان‌های اسراییل، رها می‌کند.

این دومین گروه از گروگان‌های اسراییلی و زندانیان فلسطینی است که در پی توافق آتش‌بس موقت میان اسراییل و گروه حماس صورت می‌گیرد.

اعلام تبادلهٔ زندانیان و گروگان‌ها چند ساعت پس از آن بیان شد که حماس روز شنبه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) اعلام کرد که آزادی دومین گروه از گروگان‌های اسراییلی را در ازای زندانیان فلسطینی به تعویق می‌اندازد تا به گفتهٔ این گروه،‌ اسراییل به شرایط توافق آتش‌بس موقت پابند بماند.

پس از اعلام تاخیر آزادی گروگان‌ها توسط حماس، قطر که نقش میانجی میان اسراییل و حماس را ایفا می‌کند، با هر دو جناح تماس برقرار کرد و در نهایت، طرفین توافق کردند تا حماس ۱۳ اسراییلی و اسراییل ۳۹ فلسطینی را از زندان آزاد کنند.

ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجهٔ قطر، در یک پیام ایکس نوشته است که حماس در کنار آزادی ۱۳ اسراییلی، هفت شهروند خارجی را نیز آزاد می‌کند و همهٔ آنان نوارغزه را ترک خواهند کرد.

شاخه نظامی گروه حماس گفته است که آزمون‌های مرتبط به ارسال کمک‌های بشردوستانه به شمال نوار غزه و معیارهای انتخاب اسرا برای آزادی موجب تاخیر در روند آزادی گروگان‌ها می شود.

این عقب‌نشینی پیش‌بینی ناشده پس از آن رخ داد که پس از توافق آتش‌بس موقت، گروه حماس ۱۳ گروگان اسراییلی را که همه‌ٔ آنان زنان و کودکان بودند، آزاد کرد. بر خلاف توقع، حماس ۱۰ شهروند تایلند و یک شهروند فلیپین را نیز روز جمعه آزاد کرد.

اسراییل نیز در عوض ۳۹ زندانی فلسطینی را که شامل زنان و کودکان می‌شود، از زندان آزاد کرد.

اسراییل روز شنبه نقض توافق آتش بس را رد کرد و تعهد خود را به ادامه جنگ برای از بین بردن حماس پس از پایان آتش‌بس موقت بیان کرد.

هرزی هالوی، لوی درستیز اسراییل، گفت: "در پایان آتش‌بس، ما به صورت فوری حملات بر غزه را آغاز می‌کنیم."

هالوی در ادامه افزود:‌ "ما همچنین این کار را برای از بین بردن حماس و اعمال فشار قابل ملاحظه برای باز گرداندن سریع و کامل هر فرد اختطاف شده انجام می‌دهیم."

مقامات اسراییلی گفته اند که جنگجویان گروه حماس در جریان حمله بر اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر، ۱۲۰۰ نفر را کشته و ۲۴۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

در واکنش، اسراییل در چند هفتهٔ گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در اثر آن، به گفتهٔ مقام‌های صحی غزه، بیش از ۱۵۰۰۰ فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان کشته شده اند. اما آمار کشته شدگان که از سوی مقامات صحت غزه ارایه شده است، تا حالا از سوی منابع مستقل تایید و رد نشده است.

گروه

XS
SM
MD
LG