لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار اسراییل به حملهٔ زمینی به غزه و واکنش حماس


پس از آن که اسراییل از گسترش حملات هوایی و زمینی به غزه خبر داد، حماس اعلام کرد که جنگجویان آن گروه با ''تمام قدرت در غزه آمادهٔ مقابله با نیروهای اسراییلی'' استند.

اردوی اسراییل ناوقت روز جمعه اعلام کرد که نیروهای هوایی و زمینی اسراییل عملیات‌های خود را در نوار غزه گسترش داده است.

دانیل هگری، سخنگوی اردوی اسراییل، ناوقت روز جمعه ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب) در یک نشست تلویزیونی گفت: "در ساعات اخیر حملات در غزه را تشدید کردیم." او افزود که نیروهای هوایی اسراییل در حال افزایش حملات گسترده به تونل‌ها و زیربناهای حماس در نوار غزه استند.

هگری در پاسخ به پرسشی که آیا حملهٔ زمینی به غزه آغاز شده است گفت: "افزون بر حملات که در چند روز گذشته انجام شد نیروهای زمینی امشب در حال گسترش عملیات خود استند."

در واکنش حماس صبح شنبه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) به وقت محل در بیانیه‌ای اعلام کرد: "لواهای القسام [بخش نظامی حماس] و تمامی نیروهای مقاومت فلسطین با تمام قدرت، کاملاً آماده مقابله با تجاوزات [اسراییل] وشکست تهاجمات آن استند."

در بیانیه‌ای حماس آمده است: "نتنیاهو [صدراعطم اسراییل] و اردوی شکست خورده اش نمی‌توانند به هیچ پیروزی نظامی دست یابند."

در همین حال شاخه مسلح حماس اواخر روز جمعه اعلام کرد که جنگجویان آن با نظامیان اسراییلی در شهر بیت حانون واقع در شمال شرق غزه و در منطقه مرکزی البریج درگیر شدند."

برای نخستین بار،‌ وزارت خارجهٔ ایالات متحده به تاریخ هشتم اکتوبر ۱۹۹۷ میلادی، گروه حماس را درج سازمان‌های تروریستی خارجی امریکا کرد. علاوه بر ایالات متحده، چندین کشور دیگر از جمله اتحادیه اروپا، کانادا و اسراییل حماس را منحیث یک سازمان تروریستی شناخته اند.

حکومت ایران از چندین دهه‌ به اینسو برای حماس کمک‌های مالی، نظامی، تسلیحاتی و آموزش نظامی فراهم می‌کند، اما مقامات ایرانی ادعا کرده اند که از حملهٔ حماس که به تاریخ هفتم اکتوبر صورت گرفت، آگاهی نداشتند.

شبکهٔ الجزیره که در طول شب تصاویری از انفجارهای مکرر در غزه را پخش می کرد، گفته است که حملات هوایی اسراییل مناطق اطراف شفاخانهٔ مرکزی غزه را هدف قرار داده است.

این در حالی است که اردوی اسراییل روز جمعه حماس را متهم کرد که گویا این گروه از شفاخانه‌ها به عنوان مراکز عملیاتی خود کار می‌گیرد و از آن بر اسراییل راکت پرتاب می‌کند، ادعایی که حماس آن را رد کرده است.

به گفتهٔ مقامات اسراییلی، در حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل، ۱۴۰۰ نفر کشته شدند و تندروان حماس کم و بیش ۲۴۰ نفر، به شمول شهروندان خارجی را گروگان گرفتند.

از سوی هم حماس از کشته شدن بیش از ۷۷۰۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان فلسطینی خبر داده است. هرچند آمار ارایه شده از سوی حماس را تاکنون هیچ نهادی مستقلی تایید نکرده است.

در همین حال یک شرکت مخابراتی محلی و هلال احمر اعلام کردند که خدمات انترنت و تلیفون همراه در مناطق تحت کنترول فلسطین نیز قطع شده است.

اوایل روز جمعه، جوال، شرکت مخابراتی فلسطینی گفت که خدمات این شرکت از جمله تلیفون و انترنت در اثر بمباران شدید قطع شده است.

هلال احمر نیز در بیانیه گفته است که ارتباط آن با دفتر عملیاتی و تمامی تیم‌های عملیاتی در غزه قطع شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب) با تصویب قطعنامه‌ای، خواستار آتش‌بس فوری و پایدار بین اسراییل و گروه حماس در نوار غزه شد.

مجمع عمومی ملل متحد در یک رای‌گیری غیرالزامی این قطعنامه را با ۱۲۰ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۴۵ رای ممتنع تصویب کرد. برای تصویب این قطعنامه به اکثریت دوسوم نیاز بود که در آن رای ممتنع حساب نمی شود.

در این قطعنامه که توسط کشورهای عربی پیشنهاد شده بود، از اسراییل خواسته شده که دستور تخلیه فلسطینیان از شمال غزه را لغو و اجازه ورود همه مایحتاج، از جمله مواد سوخت به نوار غزه را صادر کند.

در این گزارش به منظور تجدید و توازن محتوای اضافاتی وارد شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG