لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل: حماس از شفاخانه‌ها حمله می‌کند؛‌ ملل متحد از افزایش تلفات در غزه هشدار داد


در حالیکه ملل متحد روز جمعه ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب) از افزایش تلفات بیشتر در نواز غزه هشدار داد، اسراییل حماس را متهم کرد که گویا این گروه از شفاخانه‌ها بر اسراییل راکت پرتاب می‌کند.

ملل متحد هشدار داده است که به دلیل تقریباََ سه هفته حملات پیهم اسراییل بر غزه "شماری بیشتری " در این منطقه جان هایشان را از دست خواهند داد.

فیلیپ لازارینی، رییس دفتر ملل متحد برای مهاجرین فلسطینی، گفت:‌ "مردم غزه می‌میرند؛‌ آنان از حملات بمی و راکتی نمی‌میرند؛ آنان به زودی به دلیلی محاصرهٔ کامل خواهند مرد."

در عین حال، نگرانی هایی از گسترش منازعهٔ‌ جاری میان اسراییل و حماس به سایر کشور‌های شرق میانه افزایش یافته است. ایالات متحده به ایران هشدار داده است که از گسترش منازعه در منطقه اجتناب کند.

نظامیان اسراییل نیز روز جمعه حماس را متهم کرد که از شفاخانه‌های نوار غزه سوی استفاده می‌‌کنند و از آنجا حملات خود بر اسراییل را انجام می‌دهد.

دانیل هگری، سخنگوی اردوی اسراییل، به خبرنگاران گفت: "حماس از داخل شفاخانه های غزه عملیات نظامی را انجام می‌دهد." هگری همچنین گفت که حماس از مواد سوختی که در مراکز صحی ذخیر شده است، در عملیات نظامی خود علیه اسراییل استفاده می کند.

اما عزت الرشق، یک عضو ارشد دفتر سیاسی حماس، با رد این اتهام گفت: "آنچه سخنگوی اردوی دشمن بیان کرد، هیچ مبنایی حقیقی ندارد." او اسراییل را متهم کرد که با وارد کردن این گونه اتهامات "راه را برای کشتار جدید علیه مردم ما هموار می کند."

جنگ میان اسراییل و حماس پس از آن آغاز شد که تندروان این گروه به تاریخ هفتم اکتوبر در یک حملهٔ غافلگیرانه بالای اسراییل حمله کرد. مقامات اسراییل گفته اند که در این حمله بیش از ۱۴۰۰ نفر به شمول شهروندان خارجی کشته شدند که اکثرشان غیرنظامیان بودند.

به گفتهٔ مقامات اسراییل، گروه حماس در جریان این حمله ۲۲۲ نفر به شمول کودکان را گروگان گرفته است. حماس تا حالا چهار گروگان را آزاد کرده است.

پس از حملهٔ حماس، اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بالای غزه آغاز کرده است. به گفتهٔ مقامات صحی نوار غزه، این حملات تاکنون موجب کشته شدن هفت‌ هزار و۳۲۶ نفر شده که بیش از سه هزار آنرا کودکان تشکیل می‌دهند.

اما آلمان نسبت به آمار تلفات منتشر شده توسط حماس ابراز تردید کرد.

کریستین واگنر، سخنگوی وزارت خارجهٔ آلمان، در کنفرانس مطبوعاتی در برلین، پایتخت آن کشور گفت: "ما نمی‌توانیم به طور مستقل معلومات حماس را تایید کنیم. به همین دلیل است که به احتیاط خاصی نیاز است."

پس از حملات حماس بر اسراییل که به تاریخ هفتم اکتوبر صورت گرفت، حکومت اسراییل در پهلوی حملات شدید هوایی و توپخانه‌ای، انتقال آب، غذا و مواد سوخت را به صورت کامل به نوار غزه قطع کرده است.

اما پس از تلاش‌های بین المللی، نخستین کاروان متشکل از ۲۰ لاری هلال احمر مصر مملو از کمک های بشردوستانه مانند غذا، دارو و آب، به تاریخ ۲۱ اکتوبر از طریق گذرگاه رفح که زیر کنترول مصر است، وارد نوار غزه شد.

گروه

XS
SM
MD
LG