لینک های دسترسی

Breaking News

معاون گروه حزب‌الله از تلاش‌ها برای آتش‌بس در لبنان حمایت کرد


نعیم قاسم، معاون حزب الله لبنان
نعیم قاسم، معاون حزب الله لبنان

معاون گروه حزب‌الله لبنان در اظهاراتی که روز سه‌شنبه هشتم اکتوبر (۱۷ میزان) پخش شد، از تلاش‌ها برای دستیابی به آتش‌بس در لبنان حمایت کرد.

نعیم قاسم این اظهارات را پس از آن بیان کرد که نیروهای اسراییلی عملیات زمینی خود را در جنوب غرب لبنان گسترش دادند.

قاسم گفت که حزب‌الله از تلاش‌های نبیه بری، رییس پارلمان لبنان و متحد حزب‌الله، برای تضمین توقف درگیری‌ها که در هفته‌های اخیر با تهاجم زمینی اسراییل و کشته شدن رهبران ارشد حزب‌الله تشدید شده است، حمایت می‌کند.

قاسم در یک سخنرانی تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای گفت: "ما از فعالیت سیاسی بری برای توافق آتش‌بس حمایت می کنیم."

پس از حملات هفتم اکتوبر حماس بر جنوب اسراییل که عملیات تهاجمی اسراییل بر ضد حماس را در نوار غزه در پی‌ داشت، گروه حز‌ب‌الله تقریباً همه روزه با اسراییل تبادل آتش می‌کرد.

حزب‌الله گفته است که به خاطر حمایت از حماس با اسراییل درگیر جنگ شده است. اما مشخص نیست که اظهارات نعیم قاسم تغییر در موضع این گروه را نشان می‌دهد یا نه.

قاسم گفت که حزب‌الله در جنگ تسلیم نمی‌شود و توانایی‌های آن هنوز دست نخورده است. او افزود که اسراییل پس از درگیری‌های زمینی که یک هفته پیش در جنوب لبنان آغاز شد، هنوز پیشروی نکرده است.

معاون گروه حزب‌الله گفت: "به هر صورت، پس از شکل گیری موضوع آتش بس از طریق دپلوماسی، می‌توان درباره سایر جزییات بحث و تصمیم‌گیری کرد...اگر دشمن (اسراییل) به جنگ خود ادامه دهد، میدان نبرد تصمیم خواهد گرفت."

نیروهای اسراییلی با آغاز عملیات زمینی جدید تلاش دارند فشار بیشتری بر حزب‌الله وارد کنند. اردوی اسراییل گفته است که در حال انجام "عملیات محدود، محلی و هدفمند" در جنوب غرب لبنان است.

در همین حال اردوی اسراییل شب گذشته بار دیگر به حومه جنوبی بیروت حمله کرده و گفت که یکی از اعضای ارشد حزب‌الله را که مسوول بودجه و تدارکات این گروه بود، کشته است. در صورت تایید، مرگ سهیل حسین حسینی آخرین مورد از یک رشته ترور رهبران و فرماندهان حزب‌الله و متحدش حماس توسط اسراییل خواهد بود.

در بزرگترین ضربه به حزب‌الله در دهه های اخیر، اسراییل در اواخر ماه گذشته با یک حمله هوایی در حومه جنوبی بیروت، حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله را کشت.

جوسیپ بوریل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که وضعیت لبنان روز به روز بدتر می شود و خواستار آتش بس شد. او گفت که حدود ۲۰ درصد از جمعیت لبنان مجبور به مهاجرت شده اند.

از سوی دیگر، ایان کلارک، مسوول سازمان جهانی صحت در بیروت گفته است که خطر شیوع بیماری در میان جمعیت آوارۀ لبنان بسیار بیشتر شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG