لینک های دسترسی

Breaking News

زنان پولیس در حکومت پیشین افغانستان با سو استفاده و تهدید طالبان مواجه اند – گزارش


بر اساس گزارش‌ها، در زمان حکومت پیشین افغانستان، حدود سه‌هزار پولیس زن در چوکات وزارت امور داخله در کابل و ولایات مصروف کار بودند.
بر اساس گزارش‌ها، در زمان حکومت پیشین افغانستان، حدود سه‌هزار پولیس زن در چوکات وزارت امور داخله در کابل و ولایات مصروف کار بودند.

سازمان دیدبان حقوق بشر با نشر گزارشی از وضعیت ناگوار زنانی که در صفوف پولیس در حکومت پیشین افغانستان کار کرده‌اند، ابراز نگرانی کرده و گفته است که در حال حاضر، این زنان با سو استفاده و تهدید طالبان روبرو اند.

این سازمان، روز پنجشنبه ۱۰ اکتوبر (۱۹ میزان)، در گزارشی تحت عنوان "خیانت مضاعف: سو استفاده از زنان پولیس افغان در گذشته و حال" منتشر کرده و دیدبان حقوق بشر در این گزارش، تهدیدهای طالبان بر این زنان را از زمان حاکمیت مجدد این گروه بر افغانستان، مستند کرده است.

به گفتۀ این سازمان، بسیاری از زنان پولیس در حکومت پیشین به دلیل ترس و شناسایی توسط طالبان، مخفی شده و آنان اکنون در وضعیت نامناسب به سر می‌برند.

دیدبان حقوق بشر از ایالات متحده امریکا، کانادا، آلمان، جاپان، و کشورهای اتحادیه اروپا که از برنامه‌های آموزش و استخدام زنان در صفوف پولیس افغانستان حمایت می‌کردند، خواسته است که باید از این زنان که خواهان پناهندگی به کشورها اند، پشتیبانی کرده و آن را در اولویت خود، قرار دهند.

فرشته عباسی، پژوهشگر بخش افغانستان در سازمان دیدبان حقوق بشر افزود: "از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، افسران سابق پولیس زن پس از تهدید مقامات طالبان مجبور به فرار شده و همچنان خشونت اعضای خانواده‌های آن‌ها که با کار آنان به عنوان افسر پولیس مخالفت بودند، افزایش یافته است."

دیدبان حقوق بشر، این گزارش را بر بنیاد مصاحبه با ۲۴ زن که در حکومت پیشین افغانستان به عنوان پولیس کار می‌کردند، تهیه کرده است. به گفتۀ این سازمان با ده نفر از این زنان به گونۀ حضوری، نه نفر به گونۀ آنلاین در پنج ولایت افغانستان گفتگو کرده است.

همچنان این سازمان با پنج زن دیگر از راه دور، در ایالات متحده، سویدن، ایتالیا، ایران و پاکستان صحبت کرده است.

عباسی گفته است که اعضای پولیس زن افغان، تماس‌های تلیفنی "تهدیدآمیز از سوی مقامات طالبان" دریافت می‌کنند و در بسیاری موارد از آنان خواسته می‌شود تا برای بازجویی به ادارات این گروه، مراجعه کنند.

زنان مصاحبه‌کننده به این سازمان گفته ‌اند که طالبان به گونۀ خشونت‌آمیز برای بازرسی به خانه‌های آن‌ها هجوم می‌برند، به اعضای خانوادۀ شان به ویژه مردان حمله کرده و اموال خانۀ شان را تخریب می‌کنند.

بدرفتاری با زنان پولیس افغان در حکومت پیشین

سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که زنان پولیس در جریان کار در زمان حکومت پیشین با مشکلات زیادی مواجه بوده و برخی آنان مورد "اذیت و آزار جنسی و تجاوز" توسط همکاران مرد شان قرار گرفته‌اند.

در این گزارش به نقل از یک منسوب پولیس پیشین افغانستان آمده است: "فرمانده پولیس ولسوالی وارد خانه یکی از همکارانم شده و به او تجاوز می‌کند، شوهرش آن روز در خانه نبود. او نزد من آمد و گریه کرده گفت که نمی‌تواند به دلیل اینکه شوهر و فرزندانش را از دست بدهد، شکایت رسمی ثبت کند."

دیدبان حقوق بشر تاکید کرده که مقام‌های حکومت پیشین هیچ‎گاهی به خاطر این اقدامات شان در قبال اعضای پولیس زن مورد پاسخ‌گویی قرار نگرفته‌اند.

دیدبان حقوق بشر اضافه کرده که اکنون در کنار تهدیدات طالبان علیه زنان پولیس زن، آنان با موجهی از مشکلات به ویژه مهاجرت از افغانستان و مشکلات اقتصادی مواجه‌اند.

در گزارش آمده که پس از اذیت و آزار توسط طالبان، بسیاری از زنان پولیس حکومت پیشین به کشورهای ایران و پاکستان فرار کرده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG