لینک های دسترسی

Breaking News

دستور محکمۀ بین‌المللی عدالت به اسراییل؛ حمله به رفح را فوراً متوقف کنید


همزمان با حملات نیروهای اسراییلی بر بخش‌های رفح، محکمۀ بین‌المللی عدالت به اسراییل دستور داده است تا فوراً حمله بر این شهر پرجمعیت فلسطینیان را متوقف کند.

این محکمه روز جمعه ۲۴ می (چهارم جوزا) گفت که اسراییل با حملۀ نظامی و هرگونه اقدام دیگر در این شهر، می‌تواند جان بسیاری از فلسطینیان را با خطر مواجه کند.

محکمۀ بین‌المللی عدالت همچنان به اسراییل دستور داده که گذرگاه مرزی رفح به غزه را به هدف ارایۀ "بدون مانع" کمک‌های بشردوستانه باز نگهدارد.

اسراییل آنچه را که "عملیات دقیق علیه تروریست‌ها و زیرساخت‌ها" می‌خواند در رفح و جبالیا در شمال غزه علیه شبه‌نظامیان حماس آغاز کرده است.

سربازان و تانک‌های اسراییلی هفته گذشته به سمت جبالیا، بزرگترین کمپ از هشت کمپ آوارگان نوار غزه به پیشروی پرداختند که در آن کم از کم ۱۵ فلسطینی کشته و ده ها نفر دیگر زخمی شدند.

احکام محکمۀ بین‌المللی عدالت از نظر قانونی قابل اجرا استند، اما این محکمه هیچ ابزار مشخصی برای تطبیق آن ندارد، پیش از این نیز محکمۀ بین‌المللی عدالت در یک حکم مشابه به روسیه دستور داده بود تا از تهاجم به خاک اوکراین دست بکشد، اما این دستور هیچ جنبه عملی نداشت و روسیه به حملاتش علیه اوکراین ادامه داد.

سازمان‌های بین‌المللی از جمله ملل متحد بار‌ها هشدار داده‌اند که اکثریت ۲.۴ میلیون نفر ساکن در غزه در آستانه قحطی قرار دارند و اگر کمک‌های بشردوستانه به موقع فراهم نشود،‌ فاجعه انسانی در این ساحه رخ خواهد داد.

سازمان ملل متحد استدلال کرده است که باز کردن گذرگاه‌های زمینی و اجازه دادن به لاری‌های کمک‌رسان بیشتر به غزه تنها راه برای جلوگیری از بحران انسانی است.

این در حالی است که کریم خان، سارنوال ارشد محکمۀ بین‌المللی جرایم (محکمۀ هاگ) به تاریخ ۲۰ می (۳۱‍ ثور) گفت که در پیوند به جنگ جاری در غزه، خواستار صدور حکم بازداشت رهبران حماس و اسراییل، به شمول بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، شده است.

کریم خان گفت که به باور وی نتنیاهو، یواف گالانت، وزیر دفاع اسراییل و سه تن از رهبران حماس –یحیی السنوار، محمد الضیف، اسماعیل هنیه – مسوول جرایم جنگی و جنایات علیه بشریت در نوار غزه و اسراییل اند.

در واکنش، بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، این اقدام سارنوال محکمۀ هاگ را "خشم با ابعاد تاریخی" خوانده و گفت که برای نخستین بار یک کشور دموکراتیک که بر اساس قوانین جنگی برای بقای خود می‌جنگد، خود به ارتکاب جنایات جنگی متهم می‌شود. او با اشاره به اینکه اسراییل عضو محکمۀ بین‌المللی جرایم نیست، این اقدام این محکمه را "تلاش برای فلج کردن توانایی اسراییل برای دفاع از خویش" عنوان کرده است.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

مقامات صحی در غزه می‌گویند که در جریان حملات اسراییل بر غزه تا اکنون بیش از ۳۵۸۰۰ نفر کشته شده اند که اکثریت شان زنان و کودکان اند.

گروه

XS
SM
MD
LG