لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر داخلۀ ایران: مهاجرین غیرقانونی باید به کشورشان برگردند


احمد وحیدی، وزیر داخلۀ ایران، با تاکید به برگشتن مهاجرین غیرقانونی افغان از ایران به کشورشان گفته است که مابقی مهاجرین نیز "در یک برنامه سامان‌یافته" باید به آبادی کشورشان بپردازند.

وزیر داخلۀ ایران ناوقت جمعه ۲۳ فبروری (چهارم حوت) در رشته پیام‌های در شبکه اجتماعی ایکس، اجازه دادن ساعتی منازل مسکونی را به مهاجرین رد کرده و گفته که چنین مجوزی صادر نشده است.

احمد وحیدی در خصوص کارت شناسایی به مهاجرین گفته است: "قبلا کارت‌های متنوعی برای اتباعی که بصورت موقت هم در کشور حضور دارند، در نظر گرفته شده بود که قرار شد همه کارت‌های اتباع را در یک کارت هوشمند تجمیع کنیم. در حال حاضر یک کارت درنظر گرفته و چاپ هم شده است؛ این کارت‌ها به برخی از اتباع تحویل شده است."

او جزییاتی در مورد ویژگی کارت‌های تازه چاپ شده چیزی بیان نکرده است، اما قبل بر این برای مهاجرین افغان که در ایران به سر می‌بردند، کارت "آمایش" توزیع می‌شد.

کارت آمایش برای تشخیص هویت مهاجرین خارجی، به ویژه افغان‌ها صادر می‌شد و پس از یک سال قابل تمدید بود.

آمار روزانۀ وزارت امور مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان نشان می‌دهد که طی هفت روز گذشته نزدیک ۱۱هزار مهاجر افغان به گونۀ اجباری و داوطلب از ایران به افغانستان برگشته اند.

بر اساس معلومات این وزارت، بخش اعظم این عودت‌کنندگان زنان و کودکان اند.

در همین حال، سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید که نسبت بین رفتن و برگشتن مهاجرین افغان به ایران، حدود ۶۰ درصد است.

این سازمان به گونۀ نمونه گزارش داده است که از ۱۱ تا ۱۷ فبروری بیش از ۳۷هزار مهاجر افغان از ایران به کشورشان عودت کرده اند و در همین مدت حدود ۱۵هزار افغان دوباره به ایران رفته اند.

بر اساس آمار کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، هم اکنون ۴.۵ میلیون مهاجر افغان در ایران به سر می‌برند و این رقم شامل کسانی نیز است که از سال ۲۰۲۱ به این طرف به آن کشور پناه برده اند.

این ادارۀ ملل متحد گفته است که از این میان ۲.۶ میلیون در سال ۲۰۲۲ ثبت شده و ۷۵۰هزارافغان دیگر نیز دارندۀ کارت اقامت موسوم به "آمایش" اند.

کمیشنری سازمان ملل متحد در امور پناهندگان می‌گوید که جهت رسیدگی به امور مهاجرین افغان در ایران به ۲۵۲.۱ میلیون دالر بودجه نیاز است.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، بودجۀ درخواستی در بخش‌های حمایتی، کودکان، آموزش، مصوونیت غذایی، صحت و سوتغذیه، سرپناه، آب و کمک‌های نقدی هزینه خواهد شد.

گروه

XS
SM
MD
LG